charlottecronquist

Kina då och nu...

... eller snarare jag i Kina då och nu. Den här bilden är i från september 1984: Jag står inne på Himmelska Fridens torg i Peking, på bild...

... eller snarare jag i Kina då och nu.

Den här bilden är i från september 1984:
Jag står inne på Himmelska Fridens torg i Peking, på bilden. Bakom mig är ingången till Den Förbjudna Staden med Mao-porträttet. Tittar du riktigt noga så ser du små vita markeringar på marken. Det är numreringar. Några dagar senare skulle 35-års jubileet av Folkrepubliken Kina firas och platserna var alltså redan "tagna". Lägg märke till att du inte anar minsta bil, eller inte ens själva gatan på bilden (den ligger mellan mig och Mao). 
1984 såg jag inga privatbilar. I dag är privatbilismen ett av Pekings STORA problem. Visst var jag söt som gravid 25-åring?

Och här:

Ja här står jag ungefär ett kvarts sekel senare. Mao är kvar. Det har tillkommit planeringar. Jag står närmare (en miss vid fototillfället) så vi ser inte motorvägen som skär mellan där jag står och Himmelska Fridens torg.



Så här såg det ut när vi åkte förbi en kväll... jag lyckades få en bild utan alltför många bilar.




Sist men inte minst en bild på Kinas framtidshopp (undrar hur hennes bild ser ut om 25 år)? Denna skuttbild på Maja är tagen på Temple of Heaven i Peing.


Related

Maja 88335342197798193

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item