charlottecronquist

Möt blicken.

Hur sexigt är det med en person som undviker ögonkontakt? Knappt sexigt alls! Tänk vad du går miste om om du tittar ner eller åt sidan. ...

Hur sexigt är det med en person som undviker ögonkontakt?

Knappt sexigt alls!

Tänk vad du går miste om om du tittar ner eller åt sidan.



Jag läser Jacqueline Joos dejtingblogg på Cosmopolitan. I ett av hennes senare inlägg talar hon om vikten av ögonkontakt.
Hon berättar om en kille hon dejtade som hade potential.
Men:
”Han hade potential, var riktigt trevlig och, framför allt, en väldigt intressant kille. Vi tog en drink och pratade om allt mellan himmel och jord – och hade verkligen mycket att säga varandra.
Det fanns ingenting att anmärka på. Han var snygg, han var smart, han var djup och han verkade gilla mig. Men... det fanns en liten grej jag störde mig på något enormt: Han tittade mig alltför sällan i ögonen!”
Jag är inte sen att hålla med henne. Blicken säger så mycket. Vissa blickar känns djupa som brunnar.
Häromveckan, på Skeppsudden, vandrade jag runt i det stora sessionsrummet och tittade folk i ögonen. Det var möten som varade i upp till 30 sekunder. Vissa ögon var det svårt att slita sig från. Vissa möten fick mina ögon att tåras. Andra fick mig att le. Några fick mig att känna mig pirrig i hela kroppen.
I lördags gav jag en liten första ögonkontaktövning. Det kan bli fler… Min erfarenhet är att det är så väldigt mycket mer intressant att tala med en person som ser dig. Och då är det dessutom lättare att uppfatta om det jag säger går fram, om intresse finns, om vi faktiskt möts.
Jag menar, det går att tala länge med människor som inte söker ögonkontakt och efteråt känns det som att inget möte skedde. Så med andra sker mötet omedelbart, för att närvaron och blicken är där.
En av de egenskaper som gjorde mig så passionerat förälskad i Alexander var just blicken. Han såg mig, han mötte mig, han visade redan med blicken att han ville ha mig. Hans ögon förförde mig…
Så nästa gång du dejtar, eller söker annan kontakt – se personen du möter i ögonen!
PS: Nu skulle jag kunna vara gnällig och berätta om alla icke-möten jag har haft. Men det slipper du....

Related

ögonkontakt 9186753928508926563

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item