charlottecronquist

Näpen liten fot? Då är du nog söt också.

Näpen liten fot? Då är du nog söt också. Först av allt vill jag säga: Jag har inga näpna små fötter. Jag drar 40 i skostorlek. Så jag i...




Näpen liten fot? Då är du nog söt också.

Först av allt vill jag säga: Jag har inga näpna små fötter. Jag drar 40 i skostorlek.

Så jag inser att jag, enligt den undersökning jag nu ska redogöra för, löper risken att bli ratad.

För män vill ha söta, långa, smala tjejer med små fötter. De har förmodligen haft en bra uppväxt och kommer att bli sjysta morsor.

Det du.

Jag vet inte i vilken grad jag har outat det på bloggen, men ibland kan jag känna att kvalitativ forskning gapar efter mycket. Uttryckt på ett annat sätt: Ibland drar forskare långtgående slutsatser, utifrån ett ganska litet material. Och då kanske man kan säga att resultaten gäller för dem som ingår i studien, men att det kanske inte går att dra generella slutsatser.

I den här forskningen hade utvecklingspsykologen Jeremy Atkinson vid University at Albany, i New York tittat på vilken slags ansikten män respektive kvinnor attraheras av.

Innan jag berättar mer vill jag redovisa några frågor som dyker upp i mitt huvud. De som utsattes för studien var kvinnliga och manliga amerikanska collegestudenter.

1. Vad hade hänt om studien gjorts på medelålders svenskar?

2. Bland en grupp människor (till exempel mauretanier) där fetma är ett skönhetsideal?

3. Hos ett naturfolk?

4. Hos kineser?

Det Jeremy Atkinson gjorde tillsammans med sin kollega var att mäta längden på händer, fötter, höfter, lår hos 60 kvinnliga studenter. Sedan morfade de två olika bilder, den ena bestod av åtta ansikten på kvinnor med ovanligt små fötter och det andra åtta kvinnor med ovanligt stora fötter. De gjorde några andra morfar också där de testade lite olika saker, som att ansiktet representerade att de var långa, hade smala höfter etc.

77 heterosexuella män fick titta på bilderna och tyckte ansiktet som tillhörde tjejer med små fötter var klart sötast. (Här kan du se bilderna). Killarna föredrog också långa tjejer med smala höfter. 

Och varför gör då männen det? Det är här de långtgående slutsatserna görs.

Atkinson tror att män tycker att långa smala småfotade kvinnor är mer attraktiva eftersom det utseendet representerar en hälsosam barndom. Biologer vet att stress och dåliga matvanor under fostertiden och under puberteten kan påverka nivåerna på sexhormoner och bidra till tidigarelagd pubertet. Det kan göra sådana kvinnor rätt korta och satta, medan de som hade en bättre barndom fortsätter att växa längre, och får en slankare, mer stereotypt kvinnlig kropp och ansikte och det tycker de flesta män är attraktivt…

Hur reagerade då kvinnor på morfade män? Var det lika självklart vad kvinnor tycker är attraktivt. Icke sa Nicke. Kvinnor kunde både tycka att storbringade män, liksom killar med smala handleder är attraktiva.

– Kvinnor kan sakna en enhetlighet i vad de föredrar eftersom mäktiga maskulina män kan vara en blandad nåd, evolutionärt sett, säger Atkinson till New Scientist. Om de vill ha en stor alfahanne så kommer de att få bra gener, men de kan bli lämnade för att uppfostra barnen själva.

Kvinnorna i studien uppgav att de trodde att män med breda handleder (alfahannarna) var mer öppna för sex utan kärlek, medan de ansåg att de med smala handleder var bättre kandidater för långa relationer.

Atkinson kan givetvis ha rätt. Det jag ifrågasätter är att dra så långtgående slutsatser utifrån ett litet material.

Related

forskning 8528285968710660167

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item