charlottecronquist

Rädd för kärlek 2: Rädsla att engagera sig.

Vem saboterar din längtan? Ditt eget omedvetna? Foto: Stefa Zozokovich Du är singel och dejtar men alltid verkar det vara något fel på d...

Vem saboterar din längtan? Ditt eget omedvetna? Foto: Stefa Zozokovich

Du är singel och dejtar men alltid verkar det vara något fel på din dejt.
Det är något som inte stämmer, något som gör att du inte kan ge dig hän.
Det kan vara ditt undermedvetna som saboterar för dig.

Du är singel och sitter hemma och längtar efter en relation. 
Du pratar med folk på nätet. 
Du tar en fika med någon, men ofta slutar det där. 
Det är något som inte stämmer. Dejten hade inte riktigt det. Något fattades. Du hittar något fel. Din kravlista blir inte uppfylld.

Ett sätt att hantera rädslan för att committa sig.

Ett annat sätt. Finns Mr Right, kan jag undra...


Samtidigt ser du människor som lever i lyckliga relationer. Du vill också ha en sådan. På ett medvetet plan längtar du efter att engagera dig totalt, bli djupt förälskad, älska, bilda familj.

Du kan sitta i timmar och tala om din längtan efter allt detta, det som andra har, men som du saknar. Du kanske inte ser att det är din undermedvetna rädsla för att engagera dig som spelar dig ett spratt. 

Du sätter ribban så högt för Miss eller Mr Right att ingen kan kliva över den. Du skapar en situation där du kommer att bli ensam.

Försök att se närmare på vad det handlar om. 

Kan det finnas en koppling mellan att se fel hos andra och en oförmåga hos dig att engagera dig?
Vad skulle hända om du verkligen vågade satsa på en relation?
Vad riskerar du om du ger dig hän? 

Jag minns en man som sa till mig: ”Den som älskar mest är förloraren.” Jag svarade honom att den som inte vågar aldrig vinner, att den som inte vågar älska inte heller kommer att få några varaktiga relationer. 

Den mannen fick varken fru eller barn. Han har levt singel i större delar av sitt liv. Rädslan för att bli sårad har hindrat honom för att våga engagera sig, ja att våga känna.
Rädslan för engagemang är inget som kännetecknar mig. Tvärtom. Särskilt i förhållande till Alexander har jag verkligen gett mig hän. Jag har engagerat mig med hull och hår. Jag har nog tänkt: Friskt vågat är hälften vunnet.

Vad skulle hända om du verkligen engagerar dig i någon?
Vad skulle du kunna vinna på att våga älska?

Fundera på om du kan älska reservationslöst och inte kräva precis samma sak tillbaka?
Om du å ena sidan gillar frihet och å andra sidan längtar efter en fast relation – titta närmare på vilka vikter som ligger i vardera vågskålen.

Våga fråga dig: Vad är sant för mig? Frihet eller relation? Eller kan du skapa en combo som passar just dig?

Related

undermedvetna 3506300980945719856

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item