charlottecronquist

Sex bland unga. Så olika för tjejer och killar i Malmö.

Bara ett tidsfördriv? Just nu kör Sydsvenskan en intressant serie om unga och sex. I går måndag handlade det om killarnas persp...

Bara ett tidsfördriv?


Just nu kör Sydsvenskan en intressant serie om unga och sex.
I går måndag handlade det om killarnas perspektiv och i dag, tisdag om tjejernas.
Fortfarande riskerar tjejer horstämpel, medan killar inte skambeläggs när de knullar runt.
Kommer det någonsin att förändras?

Jag är glad att Sydsvenskans Inpålivet-sidor gör en reportageserie om unga och sex.
Den här gången speglar intervjuerna Malmö på ett bra sätt, eftersom många av de intervjuade har invandrarbakgrund.
Det är precis så det är i min hemstad.
De har valt att intervjua ungdomar som precis passerat tjugo, som gått igenom de sköra tonåren och som har hunnit ha sex i några år – och som därmed har lite perspektiv.

I gårdagens artikel intervjuades tre killar om sin syn på sex… och där står det, som så många gånger förr att det för deras egen del är helt okej att knulla runt, medan de aldrig skulle gifta sig med en så lättfotad tjej.
Så här säger en av killarna i gårdagens artikel:

– Mina föräldrar skulle självklart älska att jag träffade en muslim. Så att inte hela den religiösa grejen bara försvinner. Men jag är också kräsen med vem jag presenterar. Aldrig att jag skulle ta hem någon one night stand. Men samtidigt är mina föräldrar så anpassade, det är helt lugnt. Jag har en stor familj och vi har alltid kunnat sitta och snacka om relationer och tjejer, säger han.
 
En norm för dem själva alltså och en annan för tjejerna.
De knullar runt i väntan på den rätta.

I dag intervjuas en tjej från Rosengård som gick horstämpel på sig när hon efter ett års relation hade sex med sin kille. Det hon slås av är den dubbelmoral som är ganska vanlig hos hennes kompisar. Jag citerar ett avsnitt ur artikeln:

– Jag har tjejkompisar som tatuerat sig, som går i tajts, högklackat och sminkar sig, men tycker att de är värda mer respekt än jag bara för att de har sjal.
– När vi växte upp hånglade vissa av dem visst med killarna, många rökte. Så länge föräldrarna inte fick reda på det bara. Likadant är det nu. De säger att de sparar sig tills de ska gifta sig. Men hälften av dem har inte alls gjort det. Och killarna sprang omkring och lekte religiösa. Men så fort de fick chansen var de på tjejerna.

När hon tittar på det gamla skolfotot har många av hennes 21-åriga klasskompisar barn, ett eller två och många av dem är gifta … några av dem lyckligt, men inget särskilt många, enligt tjejen i artikeln.

Det är väl den här dubbelmoralen som kan uppstå när unga tjejer får olika budskap från olika håll. Min känsla är ändå, ungefär som tjejen som intervjuas, att dessa unga kvinnor inte väljer sina liv själva, de går in i den förväntade fållan. När ska alla unga kvinnor få rätten till sitt eget liv?

Related

unga 7073837980815812246

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item