charlottecronquist

Det jag hade förberett satt säga... om lust och passion

Alexander förevigade mig med sin mobil och lade upp på FB, därav upplösningen, tror jag. En gång för hundra år sedan fick jag en blacko...

Alexander förevigade mig med sin mobil och lade upp på FB, därav upplösningen, tror jag.


En gång för hundra år sedan fick jag en blackout framför en grupp.
Det lärde mig att förbereda mig inför att tala inför många.
så det hade jag så klart gjort inför Mod Passion-galan.
Så strax ska du få läsa vad jag hade förberett mig för att säga - även om det blev delvis något annat som blev sagt i stunden.

Men först en kort historia. I slutet av 1990-talet fick jag i uppdrag av Maja Hagerman, som då var förslagschef på Ordfront, att skriva en bok om retorik. Det blev så småningom "Börja tala", en bok som nu sålt mer än 7000 ex och som fortsätter att sälja. Det är en bok som handlar om att våga stå inför grupp och också tar upp självförtroende och sådant. Jag skrev alltså en bok som jag själv hade behövt läsa.
Och genom åren har jag lett många kurser för människor som vill bli bättre på att tala inför grupp. Jag har ofta utgått från mig själv - som tidigare varit livrädd, men som nu tycker det är kul - och det har skapat förtroende hos deltagarna. Kul.
En av mina svagheter har varit  - och är kanske också - att jag ibland får tunghäfta och orden bara inte kommer. Så min räddningsplanka är att jag har ett skrivit manus, eller snarare att jag har förberett mig genom att skriva ett manus. Ibland för jag ner manuset i korta punkter och tar bara med mig det, men några ord behöver jag fortfarande. Det var inte kul att hamna i den svarta hålet.
(Ju mer jag talar i ett ämne desto friare blir jag naturligtvis).
Och det roliga är att ju mer jag har förberett mig, desto friare blir jag. Jag brukar träningsläsa mina tal/föreläsningar och när de väl sitter i kroppen, då kan jag förhålla mig rätt fritt i förhållande till det. Men det funkar alltså ännu inte att göra tvärtom - att bara prata på.
Dessutom tucker jag att det är viktigt att tänka igenom vad jag ska säga - så att jag kan ge publiken något matnyttigt. 
Och här är alltså det jag hade skrivit ner inför Mod. Passion. Jonglörs affärsgala i torsdags på Rådhuset i Malmö.




Jag står för mod och passion, tja kanske också jonglör.
Jag väljer passionen, både i bildlig och i bokstavlig bemärkelse.
Jag väljer alltså att göra det som känns viktigast för mig och jag gör det oavsett vad omvärlden säger.
Jag är här för att berätta om min bok ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft” och om att jag, tillsammans med min man Alexander leder workshoppar, coachar och föreläser på det temat.
För lust är viktigt. Sexualitet är viktigt. Att leva sitt liv i lust innebär att du frigör en massa livskraft – och det är jag passionerat intresserad av att bidra till.
Och vi har fått så mycket positiv feedback – det behövs verkligen människor som vågar tala om lust och sexualitet. Gärna på ett passionerat och modigt sätt.
Det tog flera år innan den här boken blev verklighet. Jag skrev på den då och då, men var rädd för omvärldens reaktioner. Jag skrev nya versioner. Hur skulle de se på en bok om kvinnlig sexualitet, om lust och om livskraft?
Jag, som har skrivit flera andra böcker på beställning, skickade manus till flera bokförlag som sa nej. ”Välskrivet, men ingår inte i vår profil” kunde de säga.
Men den här boken, som både beskriver min väg från skam till lust och som också ger förslag till hur läsaren kan göra en sådan resa, var och är ett hjärteprojekt.
Så jag gav inte upp. Trots flera nej.
Så till slut valde Alexander och jag att starta eget förlag, för att kunna ge ut just den här boken.
Jag följde lusten och passionen.
Jag har aldrig varit med om sådana läsarreaktioner som med Ingen skam i kroppen. Män har sagt att de äntligen blivit insläppta i kvinnornas värld och kvinnor berättar hur den har förändrat deras liv. En kvinna som närmade sig sextio och som valt bort sex i många år läste den… och anmälde sig till tantrakurs. Jag blir givetvis extra glad när jag bidrar till att andra vågar leva sitt liv passionerat.
Det är också spännande att prata om passion inför en massa företagare här på eftermiddagen. För det jag erbjuder – livspassion – ligger ju lite vid sidan av huvudvägen för företagande. Ändå är det så att lust är lönsamt. Kvinnor som lever i långa relationer och har ett bra sexliv är mindre stressade och jobbar alltså bättre. Så om du tror att det jag jobbar med är perifert… så är det kanske det är dags att ompröva det. Låt inte sex stå allra sist på dagordningen, långt efter middagsdisken… för du får så många fördelar av att våga njuta av livet.
Och det är ju dessutom något som mod passion jonglör står för… att vi är passionerade företagare, även om det är få som är det på ett så bokstavligt sätt som just jag…

Och jag vill uppmuntra er alla till att leva ut passionen – både i privatlivet och i företagandet. Om du har en rädd inre röst som säger: ”Inte törs väl jag?” ”Vad ska andra säga?” så ignorera den. Vem tackar dig om du inte lever ut din dröm, om du inte lever ditt liv, om du inte blir en passionerad människa och företagare?
Den frågan var givetvis retorisk.
Vi finns här på affärsgalan, Alexander och jag. I goodiebagen har vi ett alldeles speciellt erbjudande till dig och i salen bredvid säljer vi ”Ingen skam i kroppen” och andra av våra titlar. Vi kommer också att erbjuda en överraskning…
Kom till oss, för att köpa bok, anmäla dig till workshop, ställa frågor om sex, lust och livskraft. Eller för att bara vara en stund.

Related

passion 8529308748865202411

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Bra tal, Charlotte! Skönt med människor som du som håller på med viktiga saker.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item