charlottecronquist

Ett gott skratt… gör gott ☺

Vill du skratta med mig*? Det finns de som drar sig för att gå på bio med mig. Åtminstone om det är en komedi. Jag skrattar för mycket,...

Vill du skratta med mig*?


Det finns de som drar sig för att gå på bio med mig.
Åtminstone om det är en komedi.
Jag skrattar för mycket, för högt – och ibland vid fel tillfälle.

Alexander brukar säga att jag är lättroad. Han är inte den enda. Jag säger ibland att jag har enkel humor. Det är ganska lätt att få mig att dra på munnen. Jag ser ofta det komiska i situationer (och det gäller även om jag gör något knasigt). Och ibland kan jag fantisera så att jag måste kliva av cykeln för att inte ramla ihop i en skratthög.
Det finns ju ett talessätt som säger: ”Ett gott skratt förlänger livet”. Det lär nu inte vara vetenskapligt bevisat. Men det struntar jag i. Och hur som helst går det enkelt att slå fast att ett gott skratt gör gott.
Läser i DN om psykologen Görel Kristina Näslund som tittat närmare på det där med skratt och lycka.
– Men det man sett i studier är att skrattet minskar stress. Låg stressnivå kan förebygga flera sjukdomar och har en gynnsam påverkan på till exempel immunförsvaret. Man har också sett att skratt kan minska smärta, säger Görel Kristina Näslund till DN.
Jag tror att det är viktigt att se det komiska och absurda i tillvaron och skratta åt eländet. För tänk dig motsatsen, att du istället blir arg, ledsen, besviken eller grämer dig, när något sker på ett oväntat sätt.
Jag fick ju till exempel ett skrattanfall när det visade sig att vi hade råkat parkera vår bil i ett kvällsstängt garage och vi fick ta bussen hem. Så oväntat, knasigt, tokigt att det var värt en skrattsalva, tyckte jag.
Ganska ofta hör jag människor som säger: Vad skrattar du åt? Det var väl ändå inte särskilt kul? Det är som att starka uttryck för glädje är … lite fel. Inte så förbjudet eller tabu som till exempel att visa ilska eller avundsjuka…. men lik väl, lite fel.
Det kanske är en del av det där nivellerade svenska. Att vi inte ska sticka ut. Men jag har inget emot att sticka ut och framförallt har jag ingen lust att hålla tillbaka ett skratt!
Och omgivningen får väl välja om de tycker att jag är pinsam. Det är liksom upp till dem.
När skrattade du senast? Se till att ta dig minst ett par skratt om dagen… det är en bra stressförlösare… och tänk om det också förlänger ditt liv.

Det här fick mig att skratta i går:

Related

stress 8313346783259811147

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item