charlottecronquist

Lördagsövning: Vad ger dig energi?

Så här inför jul kan det vara viktigt att ha koll på energin och hur du ska fylla på den. Därför har jag lånat en övning ur Sanna Ehdin s ...



Så här inför jul kan det vara viktigt att ha koll på energin och hur du ska fylla på den.
Därför har jag lånat en övning ur Sanna Ehdins matnyttiga bok Finn din energikod.
Jag tror verkligen att den här övningen är värd mödan!

Först vill jag säga några ord om Sanna Ehdins bok Finn din energikod. Den är helt fantastisk, kanske till och med överfantastisk, för hon sprudlar av bra och verkningsfyllda tips och idéer. Hon serverar massor med fakta. Hon ger dig övningar. Hon ger dig möjlighet till reflektion. 

Den enda kritik jag har är att det som Sanna samlar i en bok, skulle räcka till flera böcker. Och jag skulle ha önskat just flera böcker, illustrerade böcker, så att det är lättare att hänga med, exempelvis i de förslag till övningar som hon har. 
Jag har redan fått inspiration till ett blogginlägg, om andning, och jag kommer att återkomma till boken igen!

Men bortsett från det – har du läst Sanna Ehdins bok – så får du ett perfekt verktyg för att finna din energikod – och alltså leva ett energirikare liv på alla plan. Och det är du värd.
Det som jag fastnat för dig handlar om hur du kan stärka din energi i mötet med någon annan – och i mötet med dig själv.

Tänk dig en situation där du kommer in i ett flödande samtal (mig hände det senast i lördags, när Blanche och jag satt och samtalade och vi till slut motvilligt slet oss ifrån det, för att andra plikter kallade….) När två personer hamnar i det energiflödet så uppstår det en resonans som lyfter dem och gör att bådas energi höjs och båda känner sig gladare. Om någon skulle mäta andningsfrekvens och puls skulle man se att de synkroniserades.
Så ett sätt att finna din energikod, tipsar Susanna Ehdin, är att lägga märke till vilka personer som höjer din energi och vilka som sänker den.

Och nu till övningen som handlar om att finna din energigenerator.

Vad är den stora källan till din energi? Är det människor, musik, maskiner, solsken, familjen, natur, dans, sex, ord, bilder, djur, skapande, jakt, att bygga saker, förståelse eller vad är det?

Skriv ner en lista me de fem främsta energialstrarna för dig – dessa är dina energigeneratorer. 

Skriv ner hur ofta du gör dem eller har dem aktiva i ditt liv.

Hur mycket tid skulle du vilka ägna åt dem?

Var ärlig och realistisk.

Lägg sedan till dem som är viktiga, men av mindre betydelse.

Lägg sedan till em som du skulle vilja bli av med eller som kostar mer än de smakar i ditt liv. Det kan vara en ovana som du har lagt dig till med eller saker/personer som tar mer energi än de ger.

Ta in detta och fundera på hur du kan förändra det.

Related

Sanna Ehdin 7550642496183102306

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item