charlottecronquist

Samtal om lust och liv: Olika sätt att åtrå

Vilken bild skulle kunna väcka din åtrå? En man kan hinna åtrå hundra kvinnor på en halvtimme. Kvinnor har ett helt annat åtråtempo. I alla...

Vilken bild skulle kunna väcka din åtrå?

En man kan hinna åtrå hundra kvinnor på en halvtimme.
Kvinnor har ett helt annat åtråtempo.
I alla fall var det så bland oss kvinnor och män som deltog i Samtal om lust och liv häromkvällen.

Någon vecka innan vi åkte på semester så satte vi temat för februarisamtalet. Vi skrev helt enkelt åtrå.

Du som följer mig på bloggen vet att jag är en person som gör saker i stunden, som ofta följer en impuls och som ofta är intuitiv.

Så när vi träffades hade jag inte funderat så mycket på det där med åtrå och min eget förhållande till det.

Våra samtal börjar med att vi tillsammans äter en hemlagad vegetarisk soppa och hembakat bröd (ofta med surdegsbas). Där sitter vi och småpratar och presenterar oss för varandra. Nästan varje gång är det någon eller några som är helt ny och nästan alltid är det också en eller flera stammisar. Hittills har det aldrig varit samma konstellation, vilket bidrar till att de här samtalen blir så dynamiska.

I onsdags satt Alexander på andra sidan bordet, en bit ifrån mig, och jag kände den där vågen av kärlek som jag skickade till honom. Jag kände också min åtrå till honom. Just det där med åtrån nämnde jag inte då, men jag talade om den där starka kärlekskänslan i ögonblicket och att det är så härligt att den då och då kommer. 

I morgonens meditation insåg jag att en del av den där kärleksstöten är åtrå. I det ingår något fysiskt, en längtan efter närhet, en spirande kåthet. 

Under samtalet visade det sig att bland oss var det en väldig skillnad på manlig och kvinnlig åtrå. Nu kan ju ingen av oss gå i god för att detta skulle vara något universellt – men ungefär så här var det:

En man kan åtrå en kvinna i 2-5 sekunder. Han möter en kvinna på gatan som han hinner tända på, fantisera kort om och när hon har passerat ser han en ny kvinna och samma procedur upprepas. Så han kan hinna åtrå hur många kvinnor som helst på till exempel en badstrand i Thailand.

Kvinnor verkar kräva något mer. Det ska finnas tid för att fantisera om den åtrådda på något sätt. Det räcker inte med en vacker rumpa eller ett par magiska ögon. Men har kvinnan lite tid på sig, och till exempel kollar in en snygging på ett fik kan hon hinna kläa av honom eller henne i fantasin och känna åtrån sjuda.

Vi var inte helt överens var gränsen för åtrå går. Alltså när övergår åtrån i något annat? Åtrår man fram till man har sex? Eller slutar det med den första kroppskontakten? Det kanske finns något vetenskapligt kring det?

Vad vi kunde se var att mäns åtrå lättare väcks. Det kan räcka med att titta på en bild av en naken kvinna eller ett kvinnokön för att det ska börja dra. Medan det för många kvinnor inte är särskilt upphetsande att se en kuk på bild, erigerad eller ej. Däremot kan det bli mer spännande att se människor som har sex… och kanske är det så att det inbjuder till att kvinnan hinner skapa något slags historia kring det som gör att hennes åtrå väcks?
Jag ställer frågor - vilka är dina svar?

Nästa samtal om lust och liv äger rum onsdag 16 mars. Ämnet har vi inte spikat än. Vad skulle du vilka prata om?

Related

åtrå 823318098493619942

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item