charlottecronquist

Kärlekens språk 5: Beröring

Nu har vi kommit till det sista av Gary Chapmans kärleksspråk . Det handlar om dig som älskar fysisk beröring, som känner dig älskad när n...



Nu har vi kommit till det sista av Gary Chapmans kärleksspråk.
Det handlar om dig som älskar fysisk beröring, som känner dig älskad när någon rör vid din kind, klappar dig på axeln eller älskar med dig.

– Jag känner mig inte älskad längre. Du gör ingenting för mig.
– Men jag gör ju allt för dig, jag hämtar barnen på dagis, jag diskar, jag klipper gräsmattan, jag skickar grattiskort när din mamma fyller år. Vad menar du?
– När rörde du vid mig senast? När smekte du min arm, när kramade du mig senast?
– Ja men du rör ju inte vid mig, du har dragit dig undan, jag fattade inte att det var viktigt för dig.
– Jo, jag har dragit mig undan, jag orkade inte be om beröring, jag hoppades du skulle förstå själv och ju längre tid det har gått, desto mindre älskad har jag känt mig.
De kramar varandra.

Här ser du en dialog mellan personerna i ett par där den ena har svårt att uttrycka sina behov, men där de till slut börjar prata och de förstår att den enes viktigaste kärleksspråk är fysisk beröring.
Få människor är tankeläsare. Det kan verkligen vara svårt att förstå att den som drar sig undan i själva verket önskar beröring. Men för henne är det kanske så smärtsamt att bli avvisad att det känns som ett enklare val att helt enkelt inte be om beröring, för att slippa bli besviken.
Fysisk beröring kan vara så mycket. Det kan vara det där att ta på varandra i förbigående och det kan givetvis också handlar om sexuell närhet. För somliga kanske det ena är viktigare än det andra.
Om du börjar förstå att din partners viktigaste språk är fysisk beröring, så kan du tänka: Men jag är ingen kramig person, det är inget för mig.
Gary Chapmans råd är då att du ska ge din partner beröring av kärlek, för att stärka er relation och kärleken mellan er. Och om det är så att du inte är en hejare på beröring, så kanske det är något du kan lära dig. Det kanske helt enkelt är så att du är uppvuxen i en familj där ni inte berörde varandra så mycket och det är lite jobbigt att börja med det.
Fysisk beröring är ofta bra både för den som ger och för den som tar emot. Ni kan till exempel testa att ge varandra massage, som ett sätt att komma igång med beröring.
Här är ytterligare några tips:
1. Sträck dig efter din partners hand när ni är ute och går.
2. När hon sitter till bords, ställ dig bakom henne och massera hennes axlar och nacke.
3. Ge en fotmassage som ett förspel till sex.
4. Gör det fint i badrummet och bjud in din partner till ett bad.

PS:
Nu har jag läst hela Gary Chapmans bok och jag tycker att de språk han talar om är en bra början. Och jag måste ge Calle Rehbinder helt rätt i att Chapman utgår ifrån en kristen heteronormativ syn där kärlek är något som i första hand sker mellan man och hustru och där det är primärt att hålla ihop äktenskap. Han talar också om mäns och kvinnors sexualdrift på sätt som jag inte håller med om.
Jag tror på att se kärleksspråken i ett vidare perspektiv, där vi kan ge kärlek till fler än våra partners, också till barn, föräldrar och vänner och att det då är relevant att tala om fler språk, precis som Rehbinders gör. Och det är ju möjligt att vi har behov att tala olika språk med olika personer.
Det är ändå viktigt att reflektera över hur du och din partner kommunicerar med varandra, hur ni visar varandra kärlek, för det är ju himla trist om du skickar massor av kärlek till din partner och han eller hon inte ens uppfattar det, för att du använder fel språk.


Related

kärlekens språk 1266321208374306406

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item