charlottecronquist

Lördagsövning: Var snäll.

Hur många gånger händer det dig att du är på dåligt humör och tar ut det på din omgivning? Säger du ”skulle jag aldrig göra” ber jag dig st...


Hur många gånger händer det dig att du är på dåligt humör och tar ut det på din omgivning?
Säger du ”skulle jag aldrig göra” ber jag dig stanna till en stund: Är det riktigt sant.
Övningen i dag är att göra precis tvärtom: Vara snäll!

För några år sedan skrev Stefan Einhorn boken ”Konsten att vara snäll”. Jag har inte läst den, men gillar titeln skarpt.
När var du snäll senast? När gjorde du något senast med syftet att vara snäll?
Vad sägs om det här citatet: Om du kan välja mellan att ha rätt och att vara snäll, välj snällhet.
Jag är själv en person som gärna vill ha rätt. Ofta har jag också rätt. Men jag har lärt mig att inte alltid hävda min sanning, även om jag vet att jag har rätt. Jag kan nu allt oftare låta det passera. Ibland är det faktiskt jobbigt att inte fortsätta argumentera och jag får andas igenom det.
Men det är det värt.
För det är jobbigt med diskussioner av typen: ”Så var det!” ”Nej, så vara det inte”. ”Jo.” ”Nej.” ”Jo. ”
Det kan ju fortsätta i all ändlighet. Och nu säger jag allt oftare: ”Vi har olika åsikter om det här och jag sätter punkt här.”
Så skönt det är.
Det är ett sätt att vara snäll.
Men i dag skulle jag vilja att du går ett steg längre och är snäll på ett mer aktivt sätt. (även om det är supersnällt att ge den andre rätt, när det tar emot väldigt.)
Så om du brukar vara vresig på morgon… börja med att vara snäll. Säg något snällt till din partner, din förälder, ditt barn, din vän. Alltså följ inte den gamla vanliga impulsen utan ta eget ansvar för att bidra till att det blir en bra stämning i dag. Du kan vara med och skapa det goda och vänliga!
Du kan också titta på till exempel din partner och känna in honom eller henne och tänka snälla tankar… välja snälla tankar… och så säga något snällt.
Särskilt i långa relationer är det lätt att säga mycket som är irriterat, kritiserande eller ironiskt… men om du går till dig själv: Vad tycker du om när någon säger snälla saker till dig eller om dig?
Visst är det så att redan tanken gör att du känner värme strömma emot dig?
Pröva att se om du kan vara snäll en hel dag… du behöver inte berätta det för någon, utan bara lägga märke till vad som händer när du väljer att vara snäll.
Det är viktigt att det snälla du säger är sant – allt annat vore hyckleri. Det är viktigt att komma ihåg.
Snäll lördag på dig!

(Blogger var puckat i flera dagar, därför får du lördagsövningen en måndag morgon - så kan det gå!)

Related

snäll 8188190964535938869

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item