charlottecronquist

Är du kondor eller örn?

När jag cyklar runt i sommarstaden lyssnar jag just nu på Birth 2012 . Intressant om den nya världen som kan komma. De talar om att vi leve...



När jag cyklar runt i sommarstaden lyssnar jag just nu på Birth 2012.
Intressant om den nya världen som kan komma.
De talar om att vi lever i en liten tidsficka då vi har chans att rädda mänskligheten. Vi lever i tiden då kondoren och örnen kanske kommer att flyga sida vid sida.

Nu är jag inget proffs på att vara världsförbättrare. Men jag lider av att se hur människan förstör jorden. När jag kommer in på ett ställe som ÖB blir jag deprimerad och för mig syns det där så tydligt hur vi slösar med jordens resurser. Det är sjaskigt, billigt och plastikt. Grejer säljs där som för att tillverkas utarmar jorden och om vi använder prylarna så utarmas vi. ( Så jag kanske inte ska gå in där igen.)

Och det finns hur många sådana exempel som helst. På att vi missbrukar moder jord å det kraftigaste. Och inom mig vet jag (och jag tror att också du vet det) att det här sättet att leva och handskas med jorden inte är uthålligt. Och jorden kommer ju alltid att överleva (nåja, i mänskliga mått mätt) men frågan är hur länge människan överlever?

Så lyssnar jag på en av talarna på Birth 2012. Hon heter Lynne Twist och jag måste erkänna att jag inte har hört talas om henne tidigare. Hon har varit med och startat Hungerprojektet om jag fattar det rätt. Hur som helst.

Hon berättar att hon under senare år har kommit allt mer i kontakt med ursprungsbefolkningar i Amazonas och i Peru och menar att de bär på en väldig massa visdom. Och de har också profetior eller förutsägelser som de haft i tusentals år om vad som kommer att hända i den tid vi lever nu. Att Mayakalendern tar slut nästa år vet ju många (men jag vet inte mer än så, av något skäl har jag valt att inte fördjupa mig i den), men detta, att det finns profetior också hos andra folk var okänt för mig.

Så som jag uppfattad det Lynn Twist sa säger profetian något i den här stilen.

Människor som lever från hjärtat, som har kontakt med det andliga, 
som är mer medvetna om det sammanhang vi finns i kallas för kondorer. 
Människor som lever från sinnet, från hjärnan, 
från intellektetet kallas för örnar.

Fram till för ungefär femhundra år sedan dominerade kondorerna. 
Sedan sa profetian att örnarna skulle ta över i ungefär femhundra år. 
Världen skulle få en massa nya uppfinningar och en massa frukter av 
örnarnas utvecklade kunskaper. Men ungefär nu är alltså tiden då profetian 
säger att örnen och kondoren ska börja flyga tillsammans igen. 
Och om de inte gör det är risken stor att mänskligheten går under.


Hon talade om att vi nu har kommit in i en slags tidsficka av oändliga 
möjligheter. Men fickan eller utrymmet är kort, ungefär fyra år, 
och sedan stängs den igen. Det är den tiden vi har på oss att få 
kondoren och örnen att flyga tillsammans – och alltså bygga en värld 
där medvetenhet, andlighet, hjärta, sinne och hjärna arbetar 
tillsammans och inte slåss mot varandra.

Och jag vill vara med och bidra där. 
Jag är med och bidrar. 
Ett sätt är att jag ökar min andliga medvetenhet. 
Att jag vågar vara i det som är. 
Att jag mediterar. 
Att jag bloggar om detta. 
Jag känner hur jag håller på att omvandlas från örn till kondor 
och jag gillar den förvandlingen.

Var befinner du dig?







, , , , ,

Related

örn 1862464352524031972

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item