charlottecronquist

Lördagsövning: Varandet är en nyckel

Free your mind… hör jag någon som sjunger i mitt öra. Och det är en av de saker vi behöver göra för att leva får potential. Det tror jag v...



Free your mind… hör jag någon som sjunger i mitt öra.
Och det är en av de saker vi behöver göra för att leva får potential.
Det tror jag verkligen på.
Och jag får stöd i de tankarna när jag läser Deepak Chopras bok The Seven Spiritual Laws of Success.

Jag fyllde ju år dagen före midsommar i år… och vi skulle fira en stilla midsommar tillsammans med Blanche Engberg. Och minsann kom hon helt otippat med en present till mig… Det var den här boken av Deepak Chopra.

Hans andliga framgångslagar är en ny bok för mig… och jag suger i mig den lite i taget. Och det jag läser går ju hand i hand med vad andra viktigare tänkare… nej, tänkare är ju egentligen fel ord… det handlar ju om människor som vill att vi ska befria våra sinnen och vara mindre styrda av skvalet i huvudet. Men i alla fall. Deepak Chopra, Eric Pearl, Eckhart Tolle, Oprah Winfrey, och en hel del andra sätter ord på det som känns viktigt för mig.
De kommer på olika sätt tillbaka till närvaron. Att vara.

Den första av Deepak Chopras lagar handlar om hur vi ska kunna leva får potential. Och han beskriver det (tolkat på mitt eget vis) som att komma bort från surret i huvudet, för att hitta in till kreativiteten.

Och han ger tre råd på vägen för den som vill följa den första av de sju lagarna.
1. Var i tystnad varje dag. Chopra rekommenderar en timmes tystnad.
2. Meditera 30 minuter morgon och kväll.
3. Var i naturen en stund varje dag.
 4. Bestäm dig vissa morgonar för följande: I dag ska jag inte döma någon eller något.

Och det är klart, lägger du ihop allt detta så har snabbt så där tre timmar av din dag gått… och det är kanske svårt att ge så mycket plats för din potential varje dag.
Men det går ju att var fiffig. Tysnad behöver inte betyda att du bara sitter stilla. Du kan träna på att vara utan så mycket yttre stimuli som möjligt. Att avsätta en timme då du inte pratar, läser, ser på teve eller lyssnar på radio. Du kanske kan sitta ute i naturen eller ta en promenad (ett sätt att slå ihop punkt ett och punkt tre). Du skulle också kunna slå ihop meditationen med tystnaden…

Men hitta ett sätt att komma till stillhet. När du är stilla och tillsynes inte gör någonting kan du verkligen höra surrandet i huvudet… (och låta bli att döma det)… och till slut börjar det tystna. Ibland för någon sekund… ibland längre. Och ur denna tystnad kan det som är du, din essens våga sig fram.

Testa!

Related

tystnad 3333015203421937297

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item