charlottecronquist

We don’t need good girls, we need great women.

I fredags träffade jag Maud.  Eller jag snarare såg och lyssna till henne i rollen som ambassadörernas skyddsängel. – Detta är årets...

I fredags träffade jag Maud. 
Eller jag snarare såg och lyssna till henne i rollen som ambassadörernas skyddsängel.
– Detta är årets största kick för mig, jag får så mycket energi av er och av att vara här med er, sa Maud Olofsson, ännu en liten stund både centerledare och näringsminister. 

Folkets Hus i Stockholm. I den stora salen sitter mer än 400 ambassadörer för kvinnors företagande. Vi är i alla myndiga åldrar och vi kommer från hela landet. Det riktigt bubblar och sjuder och nätverkande pågår typ hela tiden. Det twittras och kvittras och sms:as och bloggas så det står härliga till. Och det pratas och tittas i ögonen och skrattas och görs affärer… eller åtminstone förbereds de. 
Bara det ger en slags wow-känsla. 

Det får den gamla devisen ”kvinnor kan” att kännas utdaterad. Det behövs inte sägas längre. 

I dag vet vi: Vi kan! (Och tack till alla kvinnor som genom åren stått på barrikader, för rösträtt, för rätt till föräldraledighet, för särbeskattning eller vad det nu vara månde.) 

Jag gillade att lyssna till Maud när hon blev personlig. När hon körde ren politik så blev jag liksom förströdd. Började kolla Facebook istället. Ville skydda mig från eventuella floskler. 

Själva idén med ambassadörer för kvinnors företag är genialt enkel. Vanliga kvinnor som är företagare går ut och möter vanliga ofta yngre kvinnor för att inspirera dem till att bli företagare. 
Och då kan tjejen som går i tvåan på gymnasiet tänka: ”Kan hon, så kan jag”. 

– Ni har en egen verklighet en egen story att berätta. Det ger stor trovärdighet att hänvisa till sin egen erfarenhet, sa Maud Olofsson. 

Och ett av fru näringsministerns mantran var att ambassadörsjobbet – och konsekvensen av det, fler kvinnor som är företagare – är en tillväxtfråga. Inget annat. 

– Både kvinnor och män behöver vara med och starta företag och vara innovativa. Det är bra med framgångsrika kvinnor som vågar ta plats och inte är några fegisar. Något kvinnor behöver träna på (och det är verkligen sant) är att släppa ringdansandet och heja fram varandra. 
”Vad bra att du fick hem den där affären, nästa gång är det min tur.” 

– Vi behöver ha en positiv attityd till att andra lyckas. Se till att stötta dem som är framgångsrika! Och så önskar hon att vi vågar växa, ta plats, bli större och leva våra drömmar. 

Men även Maud Olofsson är medveten om att det fortfarande finns krafter som motverkar framgång hos kvinnor. Det finns de som helt enkelt inte kan se kvinnor som entreprenörer. Det var som kvinnan och entreprenören som gick in till banken för att långa pengar och den manliga banktjänstemannen frågade: 
– Vet din man om att du är här? 

En annan sak som var extra roligt var att Maud Olofsson nämnde en enda ambassadör vid namn och det var Carina Månsson. Carina som bloggat som stjärnentreprenörsdagen som snart äger rum i Ystad (Heja Carina och Jeanette Boman!) ”Attans vad det kommer att bli bra”, skrev Carina. 

Och det är en attityd som Maud gillar. 
Och jag med. 

Och även om det inte var Maud Olofsson som sade citatet i rubriken, så ville jag ändå ha med det. För det var andan över dagen då jag fick träffa en massa ambassadörskolleger.

Två andra riktigt kul grejer var att mina skånska kolleger
Jeanette Bohman och Annika Anderbark vann priset som årets mesta bloggare.
Jippie!

Related

stjärnentreprenör 5459697026923501522

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item