charlottecronquist

Ny bok: Själslig diagnos

Hans Thörn har skrivit en bok som visar hur du kan göra en själslig diagnos och med hjälp av hans metod, Helmetoden , kan frigöra dig fr...


Hans Thörn har skrivit en bok som visar hur du kan göra en själslig diagnos och med hjälp av hans metod, Helmetoden, kan frigöra dig från själsliga trauman och därmed kunna leva ett rikare liv.
Detta är mina reflektioner efter att ha läst boken.


För några år sedan kom jag i kontakt med Hans Thörn. Han läste manus till en av mina böcker och jag läste ett av hans manus.
Jag minns det som att hans manus var intressant, men lite rörigt. Jag tyckte han hade behov av en redaktör, men det tyckte inte han.

Och nu sitter jag med hans senaste bok i handen. Det har gått sex år sedan vi hade kontakt och när jag frågade om jag kunde få ett exemplar av hans bok för att skriva om på bloggen, så hade jag bara ett vagt minne... eller snarare... hans namn fick det att ringa en klocka i mig... någonstans långt bak i min hjärna fanns ett minne av att jag läst något av honom...
Och ju mer jag läste i hans nya bok ”Själslig diagnos”, desto mer säker blev jag på att det måste vara han... så jag letade i min dators skrymslen och fann en konversation mellan oss, en offert från mig och med det kom också ett minne upp om att vi talade med varandra i telefon då för sex år sedan. Jag minns det som ett givande samtal.

Men sedan skildes alltså våra vägar och jag har inte tänkt på honom på åratal, förrän jag såg en av mina Facebookvänner göra reklam för hans aktuella bok.
Det är så märkligt det där... när någon dyker upp från ett förflutet. Visserligen hade vi ingen lång historia tillsammans... men det var ändå lite oväntat.

Och en intressant sak är att jag, när jag läser denna bok, upplever endel av det jag upplevde då... nämligen att hans bok hade tjänat på att ha fått beröras av en redaktörs händer. Också denna har sina röriga partier och det finns flera saker som återkommer, annat som inte riktigt förklaras och som läsaren ska ta för självklart. 

Men kanske är det så, att Hans Thörn gillar det där yviga. Det känns som att han har skrivit på och så ha det blivit en bok som liksom representerar honom i skrivögonblicket.

Jag har aldrig våndats så mycket inför att skriva om en bok som just denna. 
Jag har ju fått boken av honom och känner en skyldighet att skriva om den. 
Och så väcker den rätt så mycket i mig. 
Det som jag tycker är jobbigt är att han har skrivit den på ett sätt som gör det svårt att ha invändningar emot den.
För han skriver på flera ställen att han har fått orden, lösningarna och tankarna från Gud och om jag då har några synpunkter på något han skriver, tja, så innebär det ju att jag ifrågasätter Guds auktoritet. Och bara det väcker rebellen i mig. Det där att jag som läsare inte har några egna val. Att jag ska svälja Hans sanning, som han inte beskriver som sin egen utan som Guds. När jag läser något vill jag själv ha en valmöjlighet och den känner jag inte riktigt här. Och det stör mig.

Jag har inte läst den bok där Hans Thörn beskriver sin metod, Helmetoden, som är hans förra bok. Han skriver i förordet att det inte ska behövas, att de två böckerna kan läsas fristående. Ibland känner jag mig strandsatt som läsare och jag undrar om jag hade känt mig klokare om jag hade läst hans förra bok också.

Jag går ut på nätet och läser Hans hemsida. Hans Thörn är uppenbart framgångsrik. Människor lär sig hans coachingmetod och han far runt i landet och lär ut den. Och det är ju fantastiskt bra, att han hittat ett sätt som gör att människor mår bra på ett grundläggande sätt.
Och kanske är det så att han är superkarismatisk och förklarar väldigt bra live? Men när jag läser boken känner jag mig... tja, lite tillplattad.

Så här tolkar jag det han skriver:
Vi människor består av olika nivåer: kropp, själ, tidigare liv och så ursprungsenergi. Vi kan ha råkat ut för trauman i detta liv eller i tidigare liv som har skadat vår själ. Därför behöver vi läkas och det kan vi göra med hjälp av Helmetoden. För att vi ska må bra räcker det inte med att läka trauman i detta livet, vi måste också rätta till gamla trauman från tidigare liv och till slut blir vi liksom hela och kan leva detta liv på ett framgångsrikt sätt där vi är sjysta mot oss själva och människor i vår omgivning. 
En hårdragen beskrivning så klart.

Och det som ska hjälpa människan är hans metod, Helmetoden, som han har fått från Gud. Metoden handlar om att man intuitivt ska känna in var olika problem har uppstått, på vilka nivåer, vilka år, vilka som var inblandade och hur många procent vi har tillgång till oss själva ur olika aspekter. Och så ska vi tänka ut vad som krävs för att vi ska bli helade - och så gör vi de sakerna  - och så är vi helade.

”Gud kommer nu att genom den universella själen hjälpa dig att läka ut just detta själsliga sår. Denna läkning sker bara om du hittat din blockering intuitivt, vilken är den enda objektiva kommunikationskanalen vi har med Gud, därav den oerhörda kraften i läkandet.”

(Det är här jag inte hänger med riktigt och det är här jag tror att metoden gör sig bättre i personliga möten med Hans Thörn eller de personer som han har utbildat. Att läsa det i boken blir så abstrakt... och svårgripbart.)

Boken är en lång uppräkning av elände vi kan råka ut för  (eller oftast har råkat ut för) och vad vi kan göra för att hela oss från detta. I samtliga fall krävs så klart att man ska använda helmetoden, även om det ibland kan krävas någon ytterligare åtgärd.

Det är faktiskt är en rätt arg bok. För ilskan mot frånvarande och ickeempatiska föräldrar går igenom boken. Flera gånger får jag läsa om ett par specifika situationer som har skadat Hans Thörn för livet och dessutom en väldig massa underlåtenhetssynd från främst moderns sida. Det går att läsa boken som ett långt hatbrev i förhållande till hans mamma. Det är som att de flesta problem som han mött i livet beror på den prägling hans föräldrar gett honom.
Det där tycker jag är lite jobbigt att läsa. För detta hat är fortfarande kvar på boksidorna. Det finns ingen försoning. Det finns en väldig massa dömande i förhållande till andra människor.

Och det är kanske så att många människor behöver detta. Vågar känna sorgen, ilskan, frustrationen över vad andra personer har utsatt dem för. Men någonstans behöver man ju ta ett steg till... så är det i alla fall för mig. Att komma till försoning, att komma till tacksamhet, att ta eget ansvar för mitt liv. Mina val är mina och de är mitt ansvar. Min essens är min essens och ingen annans.

Så det känns som att Hans Thörn inte riktigt gjort klart sin läxa än. Det vore så skönt med ord som handlar om vad Helmetoden betytt rent konkret för människor... vad är liksom alternativt till all skuld och skam och annat elände som han räknar upp.?
Jag vill bara ta upp ett konkret exempel på något Hans Thörn skriver som drar igång min rebell.
”... jag skriver som sagt inte vad jag tycker, utan det jag får till mig av Gud. Anledningen till att man kan få så enorma själsliga låsningar om man gör abort är inte för att du är en dålig människa som gör abort, utan för att du måste veta om du är helt själslig sann mot dig själv om du gör aborten eller inte. Är det så att du gör den av fel anledningar som din prägling eller andra låtit påverka dig till, så uppfattar din själ som om du har tagit ett liv. Jag säger inte heller att det är en kriminell akt, men din själ uppfattar det som etiskt fel och du går och bär på medvetna eller omedvetna själsliga slår resten av ditt liv, och även i framtida liv för det som skett.”
Det Hans Thörn beskriver är inte min upplevelse - och därmed, vet jag bättre än Gud, eller? Eller hör det inte alls ihop? Jag har min upplevelse, jag har fattat mina beslut och dem tar jag ansvar för på mitt sätt? Kanske det är så att det går att förhålla sig på olika sätt, att det inte finns en enda rätt väg? DET är min erfarenhet.
PS: Och så vill jag tacka, för den här boken har följt med mig i flera dagar, jag har stött och blött den med flera och nu... sätter jag punkt.

Related

trauma 629643460564177011

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Spännande synpunkter i en tid där vi talar allt mer om själen och andlighet. Har inte läst boken, men aspekten - att vi människor kan bestå (består?) av olika nivåer - kropp, själ, ursprungsenergi etc. Begrepp som blir allt mer vanligare i så kallad folkmun - och Charlottes slutsatser och egen ståndpunkt om att komma till försoning, känna tacksamhet och ta ansvar för vårt eget liv och våra val.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item