charlottecronquist

Skapar du kamrater?

Jag lyssnade på Torkild Sköld häromkvällen. På hans Flow Show. Och trots att han inte bjöd på några direkta nyheter var det en ...



Jag lyssnade på Torkild Sköld häromkvällen.
På hans Flow Show.
Och trots att han inte bjöd på några direkta nyheter var det en härlig kväll, ett härligt flöde, som gav mig impulsen att ta itu med saker.
Och så vänder han och vrider på ord på ett tankeväckande sätt.
Först vill jag säga detta: Gå väldigt gärna och lyssna på Torkild Sköld, för även om han inte erbjuder rocket science kommer du med största sannolikhet att få med dig en rad tankeställare... som kanske leder till att du får ett bättre liv.
Dessutom är det en fröjd att se honom leka med ord - och därmed vår syn på olika saker - med hjälp av blädderblock och penna. (Han använder även modernare instrument i sin show, som Youtubeklipp som får oss att le eller haja till.)
Vad är till exempel en förebild?
Det är en före-bild, en bild som går före. Så vill du vara en förebild... får du se till att bilden av dig går före.
Vad handlar till exempel ledarskap eller kamratskap om. Jo, om att skapa-ledare, eller skapa-kamrater.
Tänk ett steg länge och fundera på vad det innebär i praktiken! Kan du skapa ledare? Kan du skapa en situation där någon vill bli kompis med dig? Hur skulle du kunna göra det?
För att inte tala om omtänksamhet? Vad kan det bli om du stuvar om och leker lite med orden. Kanske handlar det om att tänka-om?
Det jag uppfattar som Torkild Skölds huvudbudskap är att du själv har ansvar för ditt liv och att du kan träna på att tycka om dig själv. Att självkänsla är något vi behöver, men som många av oss tappat bort längs vägen. Kanske många har ett (uppblåst) självförtroende, medan de i själva verket... är väldigt små och rädda långt där inne. Och som Torkild Sköld definierar det handlar självkänsla om att vara och självförtroende om att göra. 
Och när vi kan vara, när vi har större självkänsla, har vi mindre lust eller behov av att ge oss på andra eller trycka ner andra...
Och självklart håller jag med Torkild till 100%, jag predikar ju ungefär samma sak, även om jag vänder och vrider på orden på mitt sätt.
Torkild Sköld undrade också hur många av oss som tycker att det är lätt att be om hjälp. Nästan inga händer upp. Hur många av oss tycker om att hjälpa. Nästan alla händer upp. Och hur vanligt är det att vi faktiskt säger ja till någon annan, att vi hjälper till, trots att vi egentligen inte vill. Väldigt vanligt.
Så Torkild vred till det så här fiffigt: Vad säger du ja till när du säger nej till något?
Och här kände jag hur det slog an i mig... Det är ju på just det temat Alexander och jag börjar genomföra workshoppar med start nästa helg i Stockholm - och sedan i Malmö 31 mars. Alltså vi vill bidra till att du och andra i högre grad säger ja till dig själv - vilket ibland kan betyda att du behöver säga nej till andra. 
Det handlar för mig, om att våga stå i mig, i min sanning, i mitt varande och våga känna efter vad som är rätt för mig. Att våga utan att vara rädd för vad den andre ska tycka.
Tack för den frågan, Torkild.
För att få fler tankeställare... kolla in Torkild Skölds Flow Show. Detta var bara ett axplock.

Related

workshop 21450741779985189

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item