charlottecronquist

Teleseminarium: Skrivarmisstag och hur du undviker dem

Jag är ju inte bara kvinna och gudinna, jag är författare och redaktör också. I går blev jag intervjuad av eminenta marknadsföraren, co...





Jag är ju inte bara kvinna och gudinna, jag är författare och redaktör också.
I går blev jag intervjuad av eminenta marknadsföraren, coachen och vännen Evakarin Wallin om vilka misstag förstagångsförfattare ofta gör - och hur du kan undvika dem.
Det blev ett timslångt samtal.
Här får du läsa vad jag planerade att säga om det första misstaget... riktigt så blev det naturligtvis inte.


Och vill du ta del av hela seminariet, skicka bara ett mejl till mig, charlotte snabela lustochliv punkt se, så fixar jag det. Eller så efteranmäler du dig till seminariet här, så ordnar det sig automatiskt.


Vad är alltså ett av de vanligaste misstagen som blivande författare gör``






1. Du börjar planera tryckningen innan första orden är skrivna. ”Säljer skinnet innan björnen är skjuten.”  


”Boken är i praktiken klar, jag ska bara skriva ner orden.” 
”Vilka förlag passar min bok?”
 ”Var hittar jag ett bra förlag?” 
" Vilket format ska boken ha, tror du att A5 fungerar bra?"


 Du har en idé om att skriva en bok, en bok om ditt fackämne, en bok om det som engagerar dig, en bok om det som du är bäst på, om det som driver ditt företag. 
För din inre blick ser du hur boken ligger på bokhandelsdiskarna … och det är bra. 
Men det är inte nu du ska börja fundera över vem som ska trycka boken, hur stor upplagan ska bli, vilket förlag som kan tänkas ge ut den eller om du ska göra det själv. 
Just nu finns det bara en idé om en bok. Det finns varken någon skjuten björn eller en björnfäll att sälja. 


Att vilja skriva en bok är en sak. 
Att faktiskt göra det är en helt annan och det är vad du måste börja göra. 


Lösning: Var sak i sin tid. Skriv din bok nu. 


Att skriva en bok är en process och det är bra om du tar saker och ting i rätt ordning.
 Innan du börjar sälja den eller fundera på hur omslaget ska se ut, var den ska tryckas, vem som ska illustrera den, behöver du ha kommit en bit på din resa. 
Att börja diskutera försäljning just nu är mest ett sätt att skjuta upp arbetet med att skriva själva boken. Lägger du mycket fokus på detta nu är risken ganska stor att boken faktiskt aldrig blir skriven.


Jag kan berätta en massa mer.

Related

tips 3339833784752719515

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item