charlottecronquist

Vill du ha mer tillgång till dig själv? Här är ett sätt.

För så där ett år sedan fick jag för första gången höra talas om tekniken Silva Ultramind . Utan att riktigt veta vad det rörde sig om, bl...




För så där ett år sedan fick jag för första gången höra talas om tekniken Silva Ultramind.
Utan att riktigt veta vad det rörde sig om, blev jag nyfiken.
Och nu i helgen fick jag lära mig tekniken.
Amazing.



Ulf Winroth är nyutbildad instruktör i Silva Ultramind. Han är dessutom en vän till mig. Jag har sett hur han har använt sitt ultramind, utan att riktigt veta vad det är han gör och varje gång har jag blivit mer nyfiken.
Så i helgen deltog jag i hans första kurs som instruktör. Vi var ett gäng vänner som träffades i Ulfs hem i Grillby och fick lära oss tekniken.
Och först av allt vill jag säga: Pröva du också. Det är det mer än värt.

Men jag hoppar tillbaka lite i tiden och berättar på mitt sätt (som säkert inte är helt korrekt, men ialla fall). José Silva hette en man som levde i USA (1914-1999) . Han började fundera på vad som skilde de personer som betraktades som genier från andra människor. Einstein och sådana. Han undrade om den fanns någon genigen, om det var något som bara de 10 procenten mest geniala hade. Eller var det något annat?
Han studerade och studerade och studerade. I så där 20 år höll han på. Han började se vad som händer när man mäter hjärnvågor med EEG och började se vad det handlade om: Genierna var precis som vilken människa som helst - skillnaden var att de hade mer tillgång till sin kreativitet och fantasi.

Detta är vetenskap: Hjärnan arbetar i vågrörelser, ett antal hertz per sekund. När vi är vakna och tänker och stressar och lever på, då är det beta-hastighet på vågorna. De rör sig 20-40 hertz per sekund. När vi slappnar av, dagdrömmer och sover så saktas vågrörelserna av och de går ner till 20-10 vågor per sekund. Då rör sig vågorna i alfatillstånd. Och sover vi riktigt djupt eller rent av blir medvetslösa så saktar de av nästan till noll och vi kommer till delta, respektive thetavågor.
Det genierna gjorde var att de skapade i alfa-tillstånd. Alltså de kunde lätt sakta av hjärnans vågrörelser och därmed få tillgång till sin kreativitet. Alfatillstånd uppstår när vi känner oss avslappnade, mediterar och sover.
Under vår vakna tid byter hjärnvågorna hastighet hela tiden, de går snabbare och långsammare och vi behöver ganska ofta gå ner i alfa-läge och vila. (Det har med det parasympatiska och det sympatiska nervsystemen att göra, men jag kan inte förklara hur). Så alla mår bra av att mediera och slappna av då och då - men inte hela tiden, för då blir vi som Tjuren Ferdinand. Och i vår stressade tillvaro finns det många som höjer frekvensen på hjärnvågorna, de går snabbare, vilket leder till att de aldrig kommer ner till alfa och så småningom blir utmattade. Detta är förmodligen ett av skälen till att mindfullness är ett så effektivt må-bra--verkyg dessa dagar.

Nåväl. Det vi fick göra på kursen var att medvetet ta oss ner till alfa-tillståndet. Vi lärde oss en metod att bli mer avslappnade. Och i det tillståndet fick vi tillgång till saker hos oss själva som i alla fall jag inte riktigt visste fanns.
Det är som Ulf Winroth säger: Silva Ultramind är en metod som bygger på vetenskap - men hur man sedan använder metoden är upp till vars och ens fantasi.

Alltså - vad kan du få tillgång till när din hjärna går långsammare, när du är avslappnad och mottaglig? En cool grej vi fick göra var att hålla ett föremål som tillhörde en annan person och göra det i alfaläget. Och så berätta vad vi såg eller förnam. Och jag såg en lägenhet - och jag prickade typ 90 procent rätt. Det känns rätt så magiskt.
I kursen får man lära sig tre tekniker som man använder i alfatillståndet...Så jag rekommenderar starkt att du också prövar.
Vem vet vilket geni som finns inne i dig?

Vad jag insåg under kursens gång är att jag ofta skriver i flöde och då är jag i det där alfatillståndet. Nu har jag fått ord på det och kan göra det mer medvetet.
Så jag känner mig tacksam i dag.
Just nu finns det en handfull Silva Ultramind instruktörer. Ulf Winroth kommer att leda nästa kurs i slutet av mars. Här är en länk. Anmäl dig och få kontakt med ditt geni.

Ja, jag gör oförblommerad reklam för detta. Because I like.

Related

Ulf Winroth 3693182221440892767

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item