charlottecronquist

Är du världsmästare?

På nästan varje Malmömingel möter jag en kvinna som är världsmästare. Hon har till och med boxningshandskarna på sig. Nästa gång ska jag n...



På nästan varje Malmömingel möter jag en kvinna som är världsmästare.
Hon har till och med boxningshandskarna på sig.
Nästa gång ska jag nog gå fram till henne och säga: Jag är också världsmästare.



Det var Alexander som kom med rubriken: Blir världsmästare på att vara du. Det skedde redan i somras. Sedan dess har det liksom mognat till sig. Och i kväll föreläser vi på det temat på Studieförbundet Vuxenskolan kl 18-20.
Alltså, när du tänker efter så har du faktiskt varit en mästare i hela ditt liv. Det började redan i starten, när spermien mötte ägget... Den där spermien var ju en fantastiskt mästare som vann i ett lopp med väldigt många medtävlare.
Och någonstans i oss alla finns den där mästaren, även om vi ibland känner oss trötta och uträknade. Även om det ibland känns som att vi har väl många skavsår och skador.
Men inom dig finns mästaren, bara du är beredd att ta titeln.
För Alexander och mig handlar världsmästarskapet om att vara sann, närvarande och snäll mot sig själv och andra (och en del andra saker). Och det kan ju låta så otroligt lätt. Det är klart jag är sann, det är klart jag är här och nu.... och självklart är jag snäll mot mig själv och andra.
Förmodligen är det inte riktigt sant. Alltså, jag känner mig inte som en mästare alla dagar. Vissa träningspass känns jobbigare än andra. Ibland känns det som att jag glidit av pallen... jag kommer på mig själv med att inte vara helt sann, att ljuga för mig själv eller för någon annan... och så skäms jag lite eller mycket... och tappar bort att skammen får världsmästartiteln att glida ännu längre bort.... och så förlåter jag mig själv och den kommer närmare igen.
Vi lever i en kultur som faktiskt inte är så värst bra på att fostra världsmästare. Vi lär oss nämligen att vara osanna... det premieras till och med... och den som säger som det är får inte sällan bannor för det...
Så att sluta småjuga, att sluta skitsnacka, att börja välja glädje, att börja välja omsorg, att börja välja kärlek.... det är några tips på vägen mot mästerskapet. För vad det egentligen handlar om är att du ska våga vara du, till 100%.
Det finns ju ingen som du. Och varför skulle världen vilja ha bara 25 eller 50 procent av dig?
Steg ett kan du göra redan nu. Slut dina ögon en liten stund. Sitt stilla och bara lägg märke till din andning. Lägg gärna handen på hjärtat när du andas. Nu är du närvarande. Kroppen är alltid här och nu...
… fortsätt nu din dag mot mästerskapet.

Related

världsmästare 4109753856704601500

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item