charlottecronquist

Forskning: G-punkten finns (vem var okunnig om det???)

Tvekar du om ifall g-punkten finns kan du alltid undersöka saken med denna. Alltså, det är ju fantastiskt. Nu har gubbarna äntligen fat...

Tvekar du om ifall g-punkten finns kan du alltid undersöka saken med denna.



Alltså, det är ju fantastiskt.
Nu har gubbarna äntligen fattat det: g-punkten finns faktiskt.
De hade kunnat fråga mig eller en väldig massa andra kvinnor.
Vi hade svarat: Ja, den finns!

Jag läser två tidningsklipp som bekräftar att forskare nu bevisat att g-punkten finns. I DN står det  att forskarna obducerade en 83-årig kvinna och då upptäckte punkten som “ lokaliserades till ett område i övre delen av slidans främre vägg och uppmättes till 8 gånger 3 millimeter, med en tjocklek på cirka en halv millimeter”
Om du uppfattar mig som lätt raljerande, så har du alldeles rätt.

Det är the Journal of sexual medicine som berättar om en litteraturgenomgång av all forskning kring g-punkten. Frågan var: Finns det verkligen ett fysiskt område som går att “peka ut”?
Och slutsatsen är:

Objektiva mätmetoder har misslyckats med att komma med starka och bindande bevis för existens av en anatomisk plats som kan relateras till den berömda g-punkten. Men samtidigt har tillförlitliga rapporter och anekdotiska vittnesmål om att detta högt känsliga område existerar på den inre vaginaväggen rest frågan om man har använt tillräckligt undersökande metoder för att undersöka om g-punkten existerar eller inte.”

Det var en ruff översättning av mig, längst ner i inlägget kan du läsa den engelska texten.

Ursäkta mig, men jag blir så irriterad. Som om det inte räcker med att verkligen fråga kvinnor... eller så. Herregud... Alltså hur kan något som jag kan känna bara jag sträcker in fingrarna vara “omdiskuterat”. Jag tar mig för pannan (eller skulle jag hellre ta någon annan stans för att känna lite njutning istället för att tänka “korkade forskare”.)


Och i Göteborgsposten kan jag läsa 

“Nu har troligen den amerikanske gynekologen Adam Ostrzenski rätat ut alla frågetecken.
Han har funnit en speciell vävnad, väl avgränsad i form och struktur, belägen i övre, främre delen av vagina som beskrivs som en liten långsmal säck, med druvliknande utseende, tänjbar i längd och volym. Egentligen beskriver Ostrzenski tre specifika regioner i samma vävnad som ligger i 35 graders vinkel mot urinröret.
Det nya fyndet kan innebära att läroböcker i anatomi kan behöva arbetas om, menar författaren i en kommentar. Vidare menar han att upptäckten av G-punkten kan leda till en ny syn på kvinnlig sexualitet inom forskningen.”


Snacka om att gå över ån efter vatten. Och jag tycker att det är så fint att en man bevisar att g-punkten finns. Undrar hur forskares sexliv ser ut? Inga exstasstavar eller nyfiken penetration där inte?


* Objective measures have failed to provide strong and consistent evidence for the existence of an anatomical site that
could be related to the famed G-spot. However, reliable reports and anecdotal testimonials of the existence of a highly sensitive area in the distal anterior vaginal wall raise the question of whether enough investigative modalities have been implemented in the search of the G-spot.




Related

vagina 4708758363426215578

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item