charlottecronquist

Häng med på virtuell pilgrimsvandring.

Jag har vänner som har pilgrimsvandrat i veckor. Ocn nu har jag börjat min första vandring. Men min sker virtuellt. Och den som leder vand...


Jag har vänner som har pilgrimsvandrat i veckor.
Ocn nu har jag börjat min första vandring.
Men min sker virtuellt.
Och den som leder vandringen är min vän Marie Ek Lipanovska.


Jag inser att jag är rätt okunnig om pilmgrimsvandingar. Jag har en vän som anordnar pilgrimsvandringar nästan varje år i Spanien. Och jag vet att de där resorna brukar bli betydelsefulla för deltagarna. Det är som att de möter djupen inom sig själva.
Pilgrim, kommer av det latinska ordet peregrinus som betyder främling. Och främlingen skulle vandra till en helig ort.
Det finns massor med historiska pilgrimsleder bara i Sverige. Till exempel den 70 mil långa Romboleden, som gick från Munktorp vid Mälaren (som ligger nära dagens Köping) till Nidarosdomen i norska Trondheim, som har använts sedan medeltiden.
Orsaken till att människor gjort pilgrimsvandringar är olika - till exempel att besöka en viktig helig plats, eller för att göra botgöring, eller så vill man gå till en plats som har en viktig plats i religionshistoria, till exempel vallfärder till Det heliga landet, till Buddha Gaya i Indien eller till profeten Muhammeds grav i Medina.

Så här beskriver Marie den pilgrimsvanding som startar i dag och som pågår till Kristi Himmelsfärdsdag:

Pilgrimsvandra som mycket du vill och så mycket du förmår. Vandringen pågår i 40 dagar mellan den 9 april och Kristi Himmelsfärd.
Vandringen är till för dig som söker stillhet, frid och fokus.
De första sju dagarna innebär vägledd meditation på nätet mellan kl 6.30-6.45.
Kan du inte vara med Live kan du alltid lyssna till reprisen.
Länken till meditationerna läggs upp på denna blogg.
Kollekt till bankgiro 305-7072, för dig som känner att du vill bidra till fortsatt Själaglatt ideellt arbete på nätet.”



Här är info om vandringen.
Här hittar du en länk till den första etappen. (Det går alltså att lyssna i efterhand.)
Här hittar du länken till morgondagens etapp.
Här berättar Marie själv av hur hon upplevde den första etappen.
Det är första gången jag hör talas om en virtuell pilgrimsfärd. Kanske är den världens första? Hur som helst känns det spännande att vara med.
Och jag har redan tagit de första stegen. Undrar hur jag känner mej när de 40 dagarna har gått?
Precis som med traditionella pilgrimsvandringar går det att hoppa på när du så önskar. Kanske traskar du med alla 40 dagarna, eller tar några enstaka dagar.




Related

virtuellt 7499350793620438193

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item