charlottecronquist

Mitt glas är halvfullt. YES!

Är ditt glas halvfullt eller halvtomt? Mitt är för det mesta halvfullt nu för tiden. Jag ser möjligheterna. Och så möter jag någon som se...



Är ditt glas halvfullt eller halvtomt?
Mitt är för det mesta halvfullt nu för tiden.
Jag ser möjligheterna.
Och så möter jag någon som ser det halvtomma glaset.
Det kan kännas lite trist, speciellt när det åtföljs av:
– Det är du som druckit upp hälften, nu är det bara lite kvar till mig.


Jag får ständigt lektioner om hur jag kan se på världen. Jag får det i mitt dagliga liv och jag får det från personer som jag lyssnar till. Det kan vara en Robin Sharma, det kan vara en Oprah Winfrey, Tony Robbins eller Wayne Dyer, för att ta några som jag lyssnat på de senaste dagarna.
De hjälper mig att se klarare.
Och just nu har jag mött en hel del kring min attityd till livet och den kan sammanfattas som: Ser jag mig själv som ett offer, som att jag saknar värde och att det inte är möjligt att lyckas, eller ser jag det som att jag har ett värde, att jag kan lyckas och att det kommer att räcka till mig också?
Glaset med vätska i är en bra metafor för det. För ser jag det halvtomt, då är jag i brist, i offret, i martyren... och med brist är det också lättare att skylla det jag saknar på andra: “Om inte hen hade druckit av vattnet, så hade jag haft ett fullt glas nu.”
Ser jag glaset som halvfullt är mitt fokus på möjligheterna. Det finns faktiskt ett halvt glas fyllt med något som jag kan dricka. Tack för det!
Visst händer det att jag slokar, att det känns jobbigt, att jag ser mig omgiven av halvtomma glas. Men allt mer sällan faktiskt.
För jag kan göra det jag vill av mitt liv och har jag bestämt mig för att inget är möjligt - jag vad kommer då konsekvensen att bli: Ingenting händer, jag får bekräftat att inget är möjligt.
Men vänder jag på steken... så kan jag i princip möjliggöra vad som helst.
Det viktiga är kanske insikten om att jag har ett fritt val och att jag inte kan skylla på någon annan för de val jag gör. Går jag runt och känner mig trumpen och tycker att världen och alla dess människor är emot mig... tja, så får jag ett ganska trist liv.
Så nu ska jag titta på mitt halvfulla glas ett tag... och sätta intentionen att fylla det med precis det jag vill ha.


PS: Jag ägnade gårdagen åt min hemsida. Nu finns där massor av mina Youtubeklipp och jag är STOLT över det. Det är inte perfekt... men... att göra det där jobbet var ett sätt för mig att fylla på i glaset. YES I CAN!


PS: Inspiration. I går såg jag Oprah och Tony Robbins tala om att leva modigt och våga göra sin grej. Titta gärna. För att du är värd det.

Related

livet 731367511730860914

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item