charlottecronquist

Mörkermän: Men sluta mörda kvinnor!

En 15-årig flicka kastar en förstulen blick på en pojke. Pappan häller syra över henne. Förlåt, hinner flickan säga, jag menade inte att t...



En 15-årig flicka kastar en förstulen blick på en pojke.
Pappan häller syra över henne.
Förlåt, hinner flickan säga, jag menade inte att titta på honom.
Så dog hon. En av tusentals kvinnor som dödas för skammens skull.
Jag blir så ledsen och arg och undrar hur jag kan bemöta detta, på ett sätt som leder till mer kärlek och inte mer hat.

Jag fattar inte hur någon kan ta sig rätten att döma någon till döden, än mindre ta sig rätten att ta ett liv. Jag fattar inte hur någon, inför sig själv, eller eventuellt högre makter, med berått mod kan döda någon för hederns skull. Jag fattar inte hur någon kan förlora i heder, eller vara så rädd för att utsättas för skam att han eller hon är beredd att döda en oskyldig människa.


Hur är det möjligt att det är förenat med dödsstraff för en ung flicka att titta på en pojke, att krama en pojke, att kyssa en pojke eller att ha sex med en pojke. Hur är det möjligt att samma pojkar får titta på flickor, kyssa flickor, ha sex med flickor utan att bli bestraffade? Alltså varför är kvinnors lust en hederssak, medan mäns inte är det?
Jag har aldrig förstått det där när killar säger: “Har hon sex med mej är hon en hora.” Vad är då han som ligger?


Denna brist på logik är ju så … dum! Jag häpnar.


Hur ska vi skapa ett samhälle där sex är lika tillåtet för alla. Där ingen kan skylla mord, våldtäkter och annat våld på heder och skam. Där vi alla har samma värde.
Hur kan någon ens komma på idén att kvinnor skulle ha lägre värde, att kvinnor kan vara mäns egendom och där män, klaner och familjer kan bestämma om kvinnor ska få leva eller inte.




Jag läser i Huffington post att officiella siffror visar att tusentalet kvinnor varje år hedersmördas. Och då kan jag tänka mig att vi tyvärr bara ser toppen på ett isberg.
Hur många är det i själva verket som utsätts för våld eller hot om våld, bara för att de är kvinnor. Det är så vanligt att vi kanske har svårt att se det.


Det är lättare att se det där våldet som sker på lite håll, de där borta som hedersmördar sina hustrur eller döttrar. Men hur har vi det med hedern och skammen här hemma?
Hur många gånger har du sett ner på en kvinna som ligger och uppmuntrat en man som gör detsamma?
Det behövs något nytt. Det behövs ett stopp. Vi behöver kärlek. Vi behöver se att vi alla hör samman. Och varför slå på en del av dig själv?

Related

världen 1506754300334643409

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag kan inte annat göra än att hålla med dig i avskyn inför dessa handlingar och passar på att fundera lite kring frågan om Varför.

    Vad är det som får oss människor att göra det obegripliga? I det här fallet, män som känner sig tvugna att mörda eller skada sina dotter eller någon annan kvinnlig släkting. Vad är det som är så starkt som får en människa att göra något sådant? Hedern brukar vara svaret, och vad är då den? Jo, en uppsättning idéer som vi människor skapat av någon anledning. Från början har det, dvs dom där idéerna, antagligen handlat om någons makt över en annan - oftast paketeras det i formen av en religion.. En vilja att skapa en uppsättning regler som människor ska följa och den som inte följer reglerna riskerar att hamna i "skamvrån" och förlorar hedern. Ett system som gör att vi själva upprätthåller - utan att egentlilgen veta varför - en uppsättning regler som ytterst handlar om att hålla oss själva på plats. Att vi inte ska göra som vi själva vill. Pappan, i det här fallet, reagerar automatiskt. Det är en inlärd reaktion som säkerligen började läras in redan i blöjåldern. Av föräldrarna, i sagorna, av morfar, mormor, grannen, skolan, böckerna... En reaktion som är en del av mannens inlärda beteenden och som han med största sannolikhet tror är en del av honom själv. En idé som hela den kultur som han lever i upprätthåller på många olika sätt och som hotar med en annan idé. Om du inte lever efter den första idéen så kommer du inte till paradiset när du dör - och vem vill inte komma dit? Och eftersom det inte bara är i mannens familj som dessa idéer lever, utan bland vänner, släktingar, i sagor, i myter, i historien och hos auktoriteterna (prästen, kungen, etc)... Ja, då måste det ju ligga något i dom - tänker förmodligen de flesta - och agerar utifrån att dessa idéer är sanning. Lika sanna som att en sten faller mot marken då jag släpper den. Lika sanna som att solen går upp i öster. För hur ska den där mannen - som i regel fått sin undervisning om tillvaron av en präster och familjemedlemmar då han var ett barn - veta att en del av de "lagar" vi lever under är naturfenomen och andra är påhittade av oss människor?
    Så när dottern gör något som hotar bilden av tillvaron, som hotar hans och familjens möjligheter att komma till paradiset efter döden och som dessutom hotar hans maktställning i den här världen. Så kommer den inlärda och för honom självklara reaktionen - att bestraffa henne. Annars kommer straffet från omgiveningen och ytterst av den sanning han och omgivningen tror på - t ex från en patriarkal gud.

    Handlingen är för djävlig och de är båda offer för något som vi människor (läs - den som ville ha makten) skapat för att det är enklare att vi själva håller efter varandra, istället för att behöva ha soldater och spioner överallt. Skammen är ett verktyg som framförallt religionen, eller rättare sagt, den organiserade religionen använder för att behålla sin makt över människorna.... Jag skulle kunna skriva en hel uppsats - men eftersom det börjar dra ihop sig till lunch så nöjer jag mig här.

    SvaraRadera
  2. Wilhelm Reich har skrivit mer om det där:

    ”För att förstå relationen mellan det sexuella förtrycket och människans exploatering är det nödvändigt att fördjupa sig i den grundläggande sociala institution där det patriarkaliska, auktoritära samhällets ekonomiska och sexualekonomiska situation vävs samman.”

    Han skrev böckerna:
    Den sexuella revolutionen : till människans självstyrande karaktärsstruktur
    De ungas sexuella kamp
    Lyssna, lille man! : tal till den lille mannen.

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte heller förstå hur man kan döda sitt eget barn. Hur man kan sätta så lite värde på en människas liv.

    I det här fallet kanske det ändå gäller att ta i beaktande hela samhället måste dela synen att alla ha lika värde, oberoende av kön? Det är inte bara den enskilda mannen som dödar en kvinna. Han har ett helt samhälle som står bakom och hejar på och tvingar honom. I det här fallet t.ex. också flickans mamma som sade det var rätt åt dottern att hon dog. Det är ett problem som genomsyrar hela samhället, inte bara männen.

    För övrigt tycker jag det inte borde kallas hedersmord, utan skammord.

    Kan du definiera mörkerman för mig?

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam9 november 2012 kl. 09:04

    Det är klart att familjen ingår i ett sammanhang och att det behöver göras något för att förändra synen på vad som är skamligt. Det gäller självklart inte bara männen. Jag skulle gärna kalla det för skammord, för det tror jag är kärnan i det. Och jag menar att skam är en av de mest hämmande och nedtryckande saker som vi människor har hittat på. Jag har skrivit en bok som heter "Ingen skam i kroppen" - där budskapet är - sluta skämmas börja njuta... Mörkerman är för mig en slags arketyp för en person som inte ser människors lika värde och som ofta trycker ner kvinnors själbständighet och sexualitet. Om du söker på mörkermän på min blogg ser du flera exempel. Todd Akin, är ett exempel - han som talar om att det finns legitima och illegitima våldtäkter och att det inte kan bli barn efter våldtäkt och därför ska aborter vara förbjudna. Ett uttryck för "mörkermän" är också att förbjuda t ex aborter, samkönade äktenskap. Så ser jag det. Jag ville hitta en etikett som gör det lättare att finna inläggen på bloggen.

    SvaraRadera
  5. charlotterudenstam9 november 2012 kl. 09:06

    Recih sa en hel del bra saker, men jag har inte lyckats komma igenom någon bok. De jag har fått i handen har varit för snåriga. Jag är utbildad kroppsterapeut i neo-reichisk anda, by the way. Tack för tipsen.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item