charlottecronquist

Tid att tjäna?

De senaste åren har jag tjänat andra mer än mig själv. Jag bjuder på tankar, tröst och tillit. Och jag vet att det jag gör - som den här ...



De senaste åren har jag tjänat andra mer än mig själv.
Jag bjuder på tankar, tröst och tillit.
Och jag vet att det jag gör - som den här bloggen - kan fungera som ljus.
Hur ser du på arbete du gör utan att be om pengabetalning? När tycker du att det är tid att tjäna?


För ett tag sedan var jag med i ett projekt där jag uppmanades att ge bort tio procent av det jag gör till någon annan. Alltså att ge av mitt överflöd. Jag tror att syftet både var att känna att jag var “rik” nog att ge till andra och det sköna i att faktiskt ge, utan att kräva motprestationer.
Då insåg jag hur mycket jag faktiskt ger. Mer än ett tionde faktiskt. Jag har aldrig tidigare skrivit så mycket utan att få betalt för det. Och jag gör det med glädje. Orsakerna till att jag bloggar och lägger upp Youtube-klipp är självklart inte enbart altruistiska. Jag hoppas ju att detta gedigna arbete som jag lägger ner så småningom ska ge mig något som är mer än tillfredsställelsen att möta människors känslor eller glädjen i att skriva. En av de underliggande sakerna är ju att jag med varje ord jag skriver på bloggen bygger mitt personliga varumärke.
Men det är inte huvuddrivkraften. Jag har varit med rätt länge nu och det känns så skönt att få dela med mig. Jag har i hela mitt liv gjort mycket idéellt arbete - ofta för att jag vill bidra till förändringar eller för att jag vill vara med och påverka. Och jag tror att det är bra att tjäna. Jag tror att det är bra att då och då stanna upp och se: Vad kan jag ge till andra?
(Och samtidigt inte göra det till självutplåning - jag behöver ha en bra grund att stå på själv för att verkligen kunna ge till andra.)
I den här tiden på året, när det blir allt mörkare och allt kallare, då kommer också fler möjligheter att tjäna dem som behöver oss. Vad kan du bidra med till dem som har en svårare livssituation än du? Vad skulle kännas bra för dig att ge? Och stanna inte vid det. Välj också att verkligen ge.

I morgon börjar jag ge ytterligare en sak - nämligen min nya adventskalender: “Sex med universum”. Följ den och få ett mer avslappnat förhållande till dig själv, din livskraft och din sexualitet.

Och kanske blir det så att jag avslutar året som volontär. Jag har i alla fall skickat in mitt intresse för att göra det. Nu hoppas jag att jag också verkligen får den möjligheten.

Namaste!


PS: Nu fick jag träna på att ha tillit... Det har inte gått att göra inlägg på blogger på hela dagen... först vid halv fem på em är det igång.

PS igen: I morgon startar min adventskalender!

Related

tjäna 7708899062936565896

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item