charlottecronquist

Min arga tioåring kräver att bli sedd

Från och med nu gör vi resan tillsammans, kära tioåring.  I går brakade hon in i mig . Det kändes lite som att bli rammad av en radiobil...

Från och med nu gör vi resan tillsammans, kära tioåring. 


I går brakade hon in i mig.
Det kändes lite som att bli rammad av en radiobil.
Ilsken var hon. Uppmärksamhet vill hon ha. Anklagande såg hon ut.
– Se mig och acceptera mig. Se att jag är arg och ledsen. Ta emot mitt ursinne.
Hon var inte nådig, min inre 10-åring. Och inte den lättaste att ta i famnen.


Jag tittar djupt in i hennes ögon. 

Jag försöker se henne. 
Se henne bortom hennes masker. 
Försöker se in i henne. 
Förstå henne. 
Komma i kontakt med henne. 
Inte fastna i hennes ilska. 
I hennes förtvivlan. 
Inte i hennes känsla av att bli kränkt.

Eller snarare. 

Jag vill också få vara i hennes starka känsla. 
Känna dem inifrån. 
Dela dem med henne. 
Så att hon inte känner sig så ensam där.

För det hon gjorde, det minns jag, det var att hon kapslade in smärtan. 

Hon ville inte visa den för någon. 
Att vara ledsen var skamligt. 
Att vara svag var skamligt. 
Att vara utstött var skamligt. 
Att vara duktig var skamligt. 
Alltså det hon kände att hon var var skamligt och det måste hon hålla hemligt, till varje pris.


Se på henne. 
Hon skrev dagbok, den där tjejen. 
Hon ljög i dagboken också. 
Hon spelade en roll där också. 
Så rädd var hon för att bli avslöjad att där inte står ett ord om skammen, om ilskan, om sorgen om tårarna som aldrig gräts. Där står trivia. 
Det som skulle kunna läsas av en tjuvläsare, utan att hon själv riskerade att stå där med skammen.

Det fann ingen plats där hon kunde vila.
Så hon lärde sig att spela teater.
Att vara glad på ytan.
Ibland tänker jag att skådespelarkåren har gått miste om en talang.
För jag tränade verkligen upp förmågan att vara den som andra kunde älska.
Och tappade bort den här tjejen på vägen.
Jag var nog rädd för henne.
För kraften i henne.
För hennes ilska.
För hennes passion.
För hennes livsglädje.

Nu är jag beredd att möta henne. 

Kanske betyder det att jag ibland behöver vara komprimisslös, 
för att vara henne trogen. Jag vet inte. Jag ska utforska detta. 

Hon hitta en överlevandsmetod. 

Hon blev tom inuti (men längst där inne fanns hennes gyllene kärna). 
Hon visste tillslut inte vem hon var, vad hon älskade eller vad hon behövde. 
Det viktigaste blev: Bara om de gillar mig har jag rätt att leva. 
Utan deras beröm saknar jag existensberättigande. 
Och så offrade hon sin sanning på kuppen. 
Nästan.

Jag tittar in i hennes ögon. 

Ser styrkan i blicken. 
Och du, tioåring: Jag älskar dig. Du är nog drivkraften bakom 100% Charlotte
Det är tid för oss nu. 
Det är verkligen tid att skita i vad andra tycker. 
Ni kör vi. 
Tillsammans.

Related

livet 8705996671468806421

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Underbar läsning Charlotte! Känner igen en del i det du skriver! Tack<3

    SvaraRadera
  2. Denna lilla text som Kay Pollak hittade bland skräpet efter en dags audition för filmen "Älska mej" (1984)

    Försök lyssna till det jag inte säger.
    Låt dig inte luras av det ansikte jag visar.
    Jag har tusen masker och ingen av dem är jag.
    Bli inte lurad. Jag ber dig, bli inte lurad.
    Jag ger dig intryck av att vara säker?
    Att självförtroende är mitt namn
    och kyligt lugn mitt agerande.
    Att jag inte behöver någon! Tro mig inte!
    Djupt nere dväljs mitt verkliga jag
    i förvirring, i fruktan, i ensamhet.
    Därför skapar jag mig en mask att dölja mig bakom,
    att skydda mig från de blickar som vet.

    Men just en sån blick är min räddning.

    Det betyder, att om den åtföljs av accepterande
    då åtföljs den av kärlek.
    Det är det enda som kan befria mig
    från de murar jag byggt åt mig själv.
    Jag är rädd för att djupast inom mig
    inte vara någonting.
    Att jag inte är något alls att ha,
    att du ska upptäcka det och stöta bort mig.


    Så börjar paraden av maskeringar.

    Ständigt småpratar jag med dig.
    Jag berättar allt som egentligen inte betyder något,
    men ingenting om vad som betyder allt,
    vad som ropar inom mig: Var snäll och lyssna noga
    och försök höra vad jag inte säger!

    Jag skulle vilja vara äkta, spontan och mig själv
    men du måste hjälpa mig.
    Du måste räcka ut din hand.
    Varje gång du är snäll, vänlig och uppmuntrande,
    varje gång du försöker förstå,

    för att du verkligen bryr dig

    - då börjar mitt hjärta få vingar.

    Mycket spröda vingar - men vingar.
    Med din känslighet och sympati
    och din förmåga att förstå
    är det endast du som kan befria mig
    från min skuggvärld av osäkerhet,
    från övergivenheten i mitt fängelse.
    Det kommer inte att bli lätt för dig.

    Ju närmare du kommer mig,
    desto blindare slår jag kanske tillbaka.
    Men jag har hört att kärleken är starkare än murar
    och däri ligger mitt hopp.
    Mitt enda hopp.

    Jag ber, försök riva dessa murar med fasta händer.
    Men med varsamma händer -
    för ett barn är mycket känsligt.
    Vem är jag kanske du undrar?
    Jag är någon du känner mycket väl.

    Jag är varje man du möter.

    Jag är varje kvinna du möter.

    Jag är också du själv.

    SvaraRadera
  3. charlotterudenstam24 januari 2013 kl. 13:40

    Tack för att du läser, Titti <3

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam24 januari 2013 kl. 13:41

    Klockrent! Tack <3

    SvaraRadera
  5. Och här sitter jag med tårar i ögonen. Och en liten känsla av skam. För att det är precis sådär det var. Kanske till viss del ..skrämmande nog... fortfarande är.
    Det gör lite ont ... Samtidigt som det är skönt att inte vara ensam i känslan!

    Tack för att du delar med dig! Jag gillar dina ord!
    //Hondjuret
    www.etthondjursbekannelser.wordpress.com

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item