charlottecronquist

Gästinlägg Anny Berglin om Kvinnohat

På twitter stöter jag på en bild som stöter mig. Som gör mig så arg. Som visar på somliga mäns syn på kvinnor och kvinnors kroppar och kvi...

På twitter stöter jag på en bild som stöter mig.
Som gör mig så arg.
Som visar på somliga mäns syn på kvinnor och kvinnors kroppar och kvinnor sexualitet och syn på våldtäkt och sånt.
Och jag tänker ledset och argt att det ju finns "mörkermän" i Sverige också.
Så jag frågade Anny Berglin om jag får använda hennes inlägg som gästinlägg.
Och jag fick ja.
(Och jag som skrev om rätten att älska våra kvinnokroppar i morgonens inlägg.)

Klicka dig gärna in till Anny också och se kommentarsfältet på hennes inlägg. (Men ta kanske först ett djupt andetag.) 
Här finns mer om Anny.

“Förtvivla inte systrar er kamp är också vår”

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här inlägget. Jag är arg. Ledsen. Upprörd, bedrövad, rädd. Efter ett tips från en vän hittade jag den här bilden på Facebook:
rape
“Det är inte våldtäkt. Om hon verkligen inte ville, skulle hon ha sagt något”. Detta är alltså humor. Det är ett skämt. Haha. Ja, jätteroligt. Eller? Nej, det är inte det minsta roligt. Det finns ingenting i den här bilden som är roande. Däremot djupt oroande. Den visar dels en total nonchalans mot våldtäktsoffer, den visar en attityd gentemot våldtäkt som faktiskt skrämmer skiten ur mig och den visar så tydligt detta: Kvinnohat.
Vad är det då för grupp som lagt upp den? En snabb koll och det visar sig att de enbart lägger upp mer eller mindre stötande bilder. Bilder som ska vara “roliga”. De flesta bilder har detta gemensamt: Kvinnohat. Eller vad sägs om denna, med tillhörande kommentarer som jag plockat från Facebook:
kvinnohat
Återigen, detta “Det är inte våldtäkt om hon inte KAN säga nej”. Och den kanske mest skrämmande kommentaren: “Om hon ligger halvnaken intill honom, hur i helvete kan det bli en våldtäkt då?”. Läs kommentaren igen. Fundera på vad den egentligen betyder. Att om en kvinna ligger halvnaken bredvid en man, då är det fritt fram för honom att göra vad han vill med henne. Mot hennes vilja. Det är helt okej för honom att våldta henne. Är det här en syn på manlighet som ni män vill ställa upp på? På riktigt? Att ni är monster drivna av kåthet som verkligen inte kan behärska er själva. För det är exakt den bilden som visas upp här. Men det värsta är ändå att den så tydligt visar att kvinnan är mannens egendom. En kvinna är ingenting värt.
Kvinnohat.
Ett ord jag sett allt oftare senaste tiden. Och det gör mig ändå glad, för det innebär att frågan diskuteras. Men vi måste få med alla. Även om alla kvinnor ställer sig upp och skriker “Nu får det vara nog!” så är det ingenting värt om männen säger “Tig, kvinna. Du är min.“. Frågan om våld mot kvinnor, om våldtäkt, är egentligen inte en kvinnofråga. Jag blir alltid lite arg när den definieras som det. För egentligen är det en mansfråga. Det är männen som måste sluta våldta. Det är männen som måste sluta slåss.(Jag tänker inte lägga in nån disclaimer om att kvinnor också gör sånt, för ärligt: Jag vet att ni kan tänka själva.)
Det måste ta slut nu. Vi måste, alla, säga ifrån. Det går inte att tiga och tänka “Äsch, det löser sig nog” eller ännu värre “Äsch, så här har det alltid varit. Män är män.”. Det är en förolämpning mot männen och det är ett hån mot kvinnorna. Vi måste, alla, ställa oss upp och skrika: “Nu får det vara nog!”.

Related

världen 1580141256526265908

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Det är aldrig fritt fram om inte båda är med. Aldrig någonsin. Om jag vill och min käresta tar bort min hand så är det nog. Då pussar vi godnatt. Så är det och så ska det vara.

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam2 februari 2013 kl. 07:25

    Å vad fin du är Jonny! <3

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item