charlottecronquist

Tillåter du dig tillfälliga nederlag?

Jag läser Napoleon Hills bok “ Att överlista djävulen - hemligheten till frihet och framgång”. En bok som Hill skrev redan 1938, ...




Jag läser Napoleon Hills bok “Att överlista djävulen - hemligheten till frihet och framgång”.
En bok som Hill skrev redan 1938, men som gav ut först 75 år senare.'
(Och är alldeles nyutkommen på svenska, i Rasmus Carlssons översättning.)
Kanske för att vi, först nu, är redo att möta hans sanningar.

Man skulle kunna säga att jag är lite översköljd - på ett högst positivt sätt - av Napolen Hill. Jag är med i en MasterMind-grupp här i Malmö, skapat i hans anda.
Och där händer det grejer... när fler kloka tänker och är tillsammans, så skapas mirakel. Faktiskt.

Jag vet flera vänner som har läst Hill tidigare. Som bästsäljaren “Think and grow rich”. Men jag har inte gjort det - däremot är han redan nämnd här på bloggen.
Just nu var det ett par meningar som fastnat hos mig.

I början av djävulsboken beskriver Hill hur han möter motgångar, hur kan känner sig modlös, tills, när han är på botten, ett “andra jag” bryter igenom. Jag skulle säga att han kom i kontakt med sin essens, någon annan att han fick gudskontakt, en tredje något annat. Men själv kallar han detta - en klokare del av honom, en del som har svaren, som inte är rädd - en del som TROR - och detta som tror är "det andra jaget".

Hill skriver:

“Det andra jaget följer inga prejudikat, känner inga begränsningar 
och hittar alltid ett sätt att uppnå de önskade målen! 
Det kan ställas inför ett tillfälligt nederlag men aldrig ett 
slutgiltigt misslyckande. 
Jag är lika säker på riktigheten i det påståendet som jag är 
på att jag just nu skriver dessa rader.”

Det jag alltså fastnade vid var begreppet “tillfälliga nederlag”. 
Vi lever i en slags duktighetskultur där nederlag är bannlysta. 
Där vi är rädda för nederlagen. Där nederlag kan kännas som misslyckanden. 
Där vi är rädda för vad andra ska tänka om oss då.

Egentligen är det nog misslyckanden vi är så fasligt rädda för. 
Alltså, vi tolkar lätt något som misslyckande... när det kanske i själva verket skulle kunna klassas som ett tillfälligt nederlag... något som i sig leder framåt... mot målet.

Hill forskade om framgång och en av de saker som kännetecknade framgångsrika personer var att de i regel hade rader av tillfälliga nederlag bakom sig. 
Det verkar till och med vara så att de mer eller mindre är förutsättningen för att så småningom “lyckas”. Kanske de tillfälliga nederlagen är våra bästa vänner.

Säg till exempel att jag har satt ett mål om att till exempel sälja in ett visst antal föreläsningar. Det blir färre än så. Jag skulle kunna se det som ett misslyckande och känna mig... ja just det, misslyckad. 
Eller så skulle jag kunna se det som ett tillfälligt nederlag och fundera på: 
  • Vad blir nästa steg? 
  • Vad ska jag pröva nu? 
  • Vad kan jag lära av nederlaget? 
  • Vad säger detta om mitt sätt att sätta mål? 
  • Kanske var målet felaktigt?


Spännande det där.
Själv har jag i åratal tränat in att vara min egen starkaste kritiker. 
Jag har sett misstag där inga andra har gjort det. 
Jag har tagit på mig tagelskjortan - och jag är glad att jag ser det nu.

Undrar vilket mitt nästa tillfälliga nederlag blir, och vad jag ska lära mig av det?
Tack Rasmus Carlsson, för att du satte boken i handen på mig. Och tack mina kära MasterMind-vänner.

Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 60.

Related

Rasmus Carlsson 8963437956328111555

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Härlig läsning, Charlotte!
    Och det jag tycker är så vackert med distinktionen misslyckande kontra tillfälliga nederlag, är att så snart man börjar acceptera nederlagen behöver man aldrig mer känna sig misslyckad. Ungefär som när man drömmer att man springer och springer men aldrig kommer fram - fast tvärtom och på ett bra sätt: man möter motgång efter motgång men misslyckas aldrig. Och då är det faktiskt bara en tidsfråga innan man lyckas. Bra va :-)

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam27 mars 2013 kl. 07:44

    Och så kommer ju faktiskt en del lyckanden längs vägen också :)

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item