charlottecronquist

100% Du: Klargör din relation till skuld

Skuld är känslan av att göra fel. Vi säger eller gör något i förhållande till någon annan och känner oss skyldiga. Eller så skuldbe...





Skuld är känslan av att göra fel. Vi säger eller gör något i förhållande till någon annan och känner oss skyldiga. Eller så skuldbelägger vi någon annan, pekar finger mot dem och säger: ”Det är ditt fel.”
Det är intressant det där med skuld. För en grundläggande fråga är om det går att skylla något på någon annan. Är det ens fel att två träter?

Som jag ser det finns det två aspekter av skuld. Det ena är när du själv känner dig skuldtyngd och det andra är när du väljer att skylla något på någon annan.
När det kommer till skuld finns det olika strategier.
Somliga har en tendens att regelmässigt ta på sig skuld.
– Det är mitt fel att detta hände, nu måste jag be om förlåtelse.
Andra har tendens att skylla ifrån sig. Ett barn kan säga:
– Det var bollens fel att glasrutan gick sönder.
En vuxen kan säga:
– Det var din svartsjuka som gjorde att jag slog dig.
Självklart gör vi fel ibland. Det är mänskligt. Då och då behöver vi be om förlåtelse. Då och då behöver vi rätta till saker.
Men vad händer i dig om vi går in lite djupare på detta med skuld. 
Hur känns det i dig när du känner dig skuldtyngd? 
Vad händer i din kropp? 
Vad brukar du känna skuld för?
Och hur känns det för dig när du skyller på andra? 
Har du koll på varför du skyller på andra?

Jag kan se att när jag skyller på andra, så kan det handla om att jag vill slippa känna något, kanske framför allt mitt eget ansvar. Det är lättare att placera problemet hos någon annan än hos mig själv.

Det var mitt fel...

Jag har varit en person som valt att ta på mig mycket skuld genom livet. 
Jag kan till och med få skuldkänslor om jag blir sjuk och inte kan leverera i tid.
Jag minns en gång när jag fick akut kattallergi och fick åka till sjukhus och hade skuldkänslor inför värdparet för det. 
(Och de hade samtidigt en massa skuldkänslor för att deras katt hade försatt mig i detta tillstånd…)

Jag har också haft ett rättvisepatos genom livet och verkligen avskytt när människor skyller ifrån sig. Men ibland är det verkligen svårt att avgöra i skuldfrågan.
Vilken är till exempel relationen mellan mobbaren och mobboffret? 
Är det givet att mobbaren är alltigenom ond och mobboffret alltigenom god? 
Som mobboffer menar jag att det inte är sant och att det är värt att titta närmare på.

Din läxa:

Fundera på din relation till skuld.


Charlotte Rudenstam är inspiratör, författare och sexsibilitycoach, hon vill bidra till att du blir en hundraprocentare.

Related

skuldkänslor 2327800692594986501

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item