Jag minns när jag började första klass. Hur jag älskade min fröken. Hur jag älskade att lära mig. Hur jag kom hem och glädjestrålan...
https://lustochliv.blogspot.com/2013/05/ledarna-runt-mig-som-har-lart-mig-ta.html
Jag minns när jag började första klass. Hur jag älskade min
fröken. Hur jag älskade att lära mig. Hur jag kom hem och glädjestrålande
berättade vad fröken hade sagt. Hur jag litade på hennes ord.
Jag var nog förälskad i min första fröken. Hon trängde
nästan ut mamma och pappa som auktoriteter i mitt liv.
Så jag funderar på frökens ledarskap så här i efterhand. Hon
var verkligen inte min mamma, ingen mammagestalt, utan något helt annat. Hon
var den som skulle lära mig det jag skulle behöva i världen. Hon stod för
världens kunskap. Och jag ville ta emot allt, snabbt. Jag minns henne som
kärleksfull och omtänksam och jag skulle vilja kalla henne för just en ledare.
Några år senare hade jag en annan fröken, henne var jag inte
förälskad i, men jag respekterade henne och följde vad hon sa, för jag törstade
efter kunskap. Jag ville lära mig allt, snabbt – och jag trodde att alla andra
i klassen också gjorde det.
Så jag blev chockad när en av tjejerna i klassen, hon som
för övrigt bara kort tid senare skulle vända klassen emot mig och göra mig till
den mobbade, viskade till mej:
– Vet du att du är den enda som läser med fröken på
engelskan?
Nej, det visste jag verkligen inte. På den tiden läste
fröken ett stycke ur engelskaboken och vi fick läsa efter. Jag tyckte att det
var ett bra sätt att börja lära mig engelska. I min värld existerade inte ens
tanken att jag inte skulle göra som fröken sa.
Kanske var detta, min stora längtan efter kunskap, min
följsamhet, min hängivenhet, något som provocerade andra, som hade andra
värderingar än jag? Jo, att det var så blev allt mer uppenbart ju längre
mellanstadieåren gick.
Hur såg jag på mina fröknar då? Jo, som de som gav mig
möjlighet till mer kunskap och i vars närhet jag kunde testa hur mycket jag
lärt mig.
Jag lydde mina fröknar, men jag började också se att de hade blottor,
och även om de var auktoriteter så kunde jag mig ibland känna mig jämbördig med
dem.
Jag sade allt oftare vad jag tyckte till dem och hade sådan självkänsla
att jag trodde att mina åsikter var värdefulla. Så nu kom en period – som kanske fortfarande pågår – där andra
får bevisa sin auktoritet för att jag ska låta mig ledas av dem. Jag började få
svårt för dem som var auktoritära, som chefade, och gillade mer de som blev
auktoriteter, som var ledare.
Det är sällan jag ser en förälder i de ledare jag möter, i
dem som jag ser som auktoriteter. För mig står föräldrar för något annat. En
slags grundtrygghet, kanske. Ett hem. Ett sammanhang. Och utifrån plattformen i
hemmet kan jag möta ledare och välja att låta mig ledas av dem eller inte.
Jag har svårt för människor som försöker bossa mig, som
försöker peka med hela handen, som vill få mig att lyda, som försöker vara
auktoritära.
Känslan av att bli orättvist behandlad kan väckas när någon gör
sig till tolks för mina åsikter, utan att fråga mig vad jag tycker. Då slår jag
bakut, min rebell vaknar, jag vill inte, jag motsätter mig – och ibland genom
att helt enkelt inte delta, eller genom att utebli.
Ibland försöker jag
förklara mitt sätt att se på det, men när jag märker att jag inte når fram, så
släpper jag det allt oftare. Var och en har rätt till sin egen världsbild, var
och en har rätt att tycka vad de vill – även om mig, och jag ansvarar själv för
hur mycket energi jag lägger i att till exempel kämpa mot någon som jag
uppfattar som bossig i någon aspekt.
Allt mer sällan reagerar jag genom att öppet utmana den som
vill vara auktoritär, eftersom det spelet inte roar mig och eftersom jag själv
vill välja mina strider. Sällan är det värt att kämpa mot den som tror sig veta
bäst eller som hävdar sig ha ”sanningen.”
Däremot är det skönt att då och då låta mig ledas, att inte
behöva ha kontrollen, att tillåta flödet, att i lugn förtröstan lita på att den
som tar ledarskapet fullföljer det. Men det lite märkliga med mig är att jag
nästan alltid ser mig som jämställd med ledaren. Jag upplever t sällan en
hierarki eller att jag behöver underordna mig andra. Jag ser mig som lika
mycket värd som ledaren och min känsla är att det är jag som ger ledaren
möjlighet att leda just mig – att det sker på mina villkor.
Detta kan ske på väldigt olika sätt beroende på sammanhang
och jag inser att detta är något som är värt att reflektera över mer för min
del.
Ibland ser jag till exempel mina egna barn som mina främsta
lärare, eller mina tillfälliga nederlag som fantastiska guider, eller kan
fascineras av vad min inre röst berättar för mig, när jag släpper den helt
fritt, till exempel i din inre stillhet som kan råda i mig efter en meditation.
En del av detta jag skrivit här skulle jag nog kunna beskriva som att jag tar
mitt eget inre ledarskap – även om jag ibland blir ledsen eller upprörd när jag
inte blir förstådd av andra.
Och i mitt inre ledarskap ingår att då och då kontemplera
till don Miguel Ruiz visdomsord (och acceptera att jag inte alltid klarar av
att leva efter dem.)
Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 100.
Grattis till mig – jag har fullföljt utmaningen!
Snälla sluta inte blogga efter denna utmaning #blogg100. Jag har följt dig och du har sååå många kloka inlägg. Att du just tog upp don Miguel Ruiz, som jag läser just nu när jag brottas med mig själv. Om hur vi blir programmerade som barn och hur svårtt det är att bryta livsmönster för att hitta sitt sanna jag som man ibland inte vet om det är sitt jag eller påhängda illusioner. Du verkar ha kommit en bra bit på vägen och det beundrar jag. Hur du vågar ta "fighten" mot domaren som dömer oss utifrån andras perspektiv. /Kram
SvaraRadera