charlottecronquist

Skratten som befriar – om att hamna i ståuppkomikers centrum

Alexander med hästsvans, jag med guldhår och Stella i randigt. Och så Özz då. I går var jag på sommarskratt på Ribersborgs kallbadh...

Alexander med hästsvans, jag med guldhår och Stella i randigt. Och så Özz då.


I går var jag på sommarskratt på Ribersborgs kallbadhus.
MACK, Malmö comedy klubb, brukar hålla till där om somrarna och bjuda på eliten – och debutanter – varje vecka under sommarmånaderna.
Och om ett gott skratt förlänger livet, så har jag gjort det rejält.
Jag är nämligen perfekt som humorpublik. Jag skrattar ungefär lika mycket som fyra normalskrattare.

Och igår var det alldeles speciellt. 
För några veckor sedan såg vi Özz Nujens show ”Dålig stämning” på teve. 
Jag gillade skarpt. 
Det jag i synnerhet gillade var den allvarliga undertonen och att han hade ett djupt budskap. Hans ord stannade kvar. 
Ibland fastnade skrattet i halsen… 
Nu blev det riktigt dålig stämning, som Özz sa.

Så när jag såg att han skulle komma till Ribban köpte jag biljetter. 
Jag tänkte inte så mycket på att vi skulle gå på vår 10-åriga bröllopsdag. 
Och när jag insåg att det ”krockade” tänkte jag att det väl var en alldeles fantastisk dag att skratta tillsammans på.

Och här kommer det lite märkliga. 
När jag mediterade för någon dag sedan dök tanken upp att det vore lite kul om vår bröllopsdag nämndes, så där lite i förbigående och lite som en överraskning för Alexander. 
Men jag lät den falla, mest för att det var en knäpp idé, men också för att jag inte orkade tänka ut hur jag skulle genomföra den.

Så igår när vi kommer in i lokalen finns det tre platser kvar vid scenen. 
Så dem tar vi. 
Så börjar konferencieren Ludde småprata med publiken och ställa en fråga till Alexander. Då säger min mun: 
– Det är vår tio-årigabröllopsdag i dag.

Och Ludde var med på noterna och kom med många skämt om oss. 
Hade något liknande hänt för femton år sedan hade jag dött av genans. 
Nu skrattade jag så jag kiknade – och jag gillade uppmärksamheten.

Jag skrattade nästan livet av mig åt Fredrik Anderssons lågmälda humor … där det i mina ögon handlade om att bryta mot så många tabun som möjligt, så snabbt som möjligt, med oväntade ordvändningar… och ja… jag vek mig av skratt.

Sist ut på scen var Özz. Han hade helkoll på allt som hänt under kvällen och gav Alexander, mig och även min dotter Stella en massa uppmärksamhet. 
Det kom att handla om allt ifrån ålder till sex. 
Och medan jag frustrande skrattade åt sexskämten där han använde oss som exmpel 
så kunde jag samtidigt tänka: 

Han skulle bara veta… att vi är sexsibilitycoacher och att vi snart ordnar Sveriges sexigaste festival. 
Det var så komiskt i komiken att han inte visste något om det.

Özz Nujen visade att han inte bara har bra material, 
utan att han är fantastiskt också på volley. 
(I går ändå mer fantastisk när han mötte publiken och använde oss i sin akt.) 
Det är imponerande att se hur snabb en erfaren ståuppkomiker 
kan plocka ner de bollar vi serverar honom och 
så smasha fram gapskratten i publiken.

Hur träffades ni, frågade Özz. På nätet. För tio år sedan? 
Och så började han skoja om långsamma modem och låg upplösning på bilderna… på ett sätt som … ja… det var tur att jag kissade i pausen…

Efteråt ett handslag från hr Nujen. 
Och Stella fick även en kyss på sin 19-åriga hand.
En toppenkväll. 
Tack MACK! 
Tack alla komiker. 
Och tack publiken. Hemskt mycket tack.

Related

Özz Nujen 3446245732953013693

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Grattis till 10-årsjubileum!
    Bra att det är långsamma uppkopplingar. Grund til långvarigare förhållanden!

    SvaraRadera
  2. Vad kul!! Jag såg att MACK länkat till ditt inlägg på FB :)

    SvaraRadera
  3. Charlotte Rudenstam11 juli 2013 kl. 10:47

    Ännu roligare!

    SvaraRadera
  4. Charlotte Rudenstam11 juli 2013 kl. 10:48

    Hehe... ja... fast hos oss var det bredband från start. Vi samtalade via MSN och ICQ typ hela tiden....

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item