charlottecronquist

Uppvaknanden. Har du också blivit smartmobiljunkie?

Javisst ägnar jag mig åt selfies. Jag lyssnar på Micke Darmell som gör succé med sin debutbok ”Uppkopplad eller avkopplad” och ha...

Javisst ägnar jag mig åt selfies.


Jag lyssnar på Micke Darmell som gör succé med sin debutbok ”Uppkopplad eller avkopplad” och han talar om att ge plats för livet genom att införa surffria zoner.
Lite senare lyssnar jag på Eckhart Tolle i en sal med 2000 människor och där den upplyste tysken också kommer in på den uppkopplade världen.
– På Facebook är det lätt att ägna sig åt att bygga sin självbild, eller snarare bilden av den du vill vara i någon annans ögon och risken är att den bilden blir narcissistisk.
För var tar livet vägen om vi ständigt är någon annanstans. I tankarna om något annat. Eller i tankarna om oss själva?


Handen på hjärtat – tittar du ut genom fönstret för att avgöra vädret – eller kollar du hellre på väderappen i din smarta mobil? Vad litar du mest på? Och vad händer i förlängningen om livet levs i mobilen och inte ute i regnet?

Det är samma dag. Det är två helt olika personer. Två personer med väldigt olika budskap. Och ändå finns det en massa nästan märkliga likheter i deras budskap.
För även om Micke Darmell formellt pratar om att skapa rum att leva i – i stället för att ängsligt vara uppkopplad och nåbar precis hela tiden – och Eckhart Tolle formellt talar om möjligheten att ändra medvenhetsnivå och hitta hem på ett djupare plan – så förhåller de sig i sina predikningar då och då till samma saker.

På något sätt hamnar de smarta mobilerna tidvis i centrum för hela samtalet. De smarta mobilerna som gör att var tredje person, enligt Micke Darmell, hellre avstår från sex än från sin mobil, och där åtta av tio har med sig mobilen i sovrummet.

– Jag har inte med mobilen i sovrummet och jag tror att jag har ett bättre sexliv än de som har det. Hur tändande är det att älska med någon som först måste göra ett sista inlägg på Facebook.
Ungefär så säger Micke Darmell.


Eckhart Tolle, som bland annat skrivit ”En ny värld” och som åker runt planeten för att tala om att mänskligheten behöver vakna upp till en ny medvetenhet, där vi slipper höra tjattrandet från den inre domaren som ständigt kritiserar oss och där det blir möjlighet att komma i kontakt med något som är större än den enskilda människan.

– Det handlar om att vara i ögonblicket och acceptera det vi upplever i ögonblicket, så enkelt och så svårt är det, säger Eckhart Tolle.

Framme vid scenen viftar Tolle med en imaginär smarttelefon. Han talar om den nya stora bildtrenden ”selfie” – alltså alla självporträtt som Facebook och Instagram fylls av (javisst, jag är en av dem) och om hur de sociala medierna faktiskt kan bidra till att vi tycker att det är allt viktigare vad andra tycker om oss och att vi där – likt Narcissus – tittar oss så mycket i spegeln att vi tappar perspektiven och livets mening.

Så även om de två herrarna talar olika språk och ser på livet på lite olika sätt, verkar de ändå ha en sak gemensamt: De vill bidra till att vi alla vågar vara här och nu. Att vi får förmågan att vara med det som är och inte tro att livet sker på Facebook eller i Candy Crush eller i jobbmejlen. Utan livet är det som sker NU – och vad gör vi av det?

Allt detta gjorde att jag började reflektera över mitt eget uppkopplade liv. 
Jag inser att jag är en smartmobiljunkie jag med. 
Därför testar jag att vara mer restriktig med att använda mobilen i sovrummet… för där vill jag hellre sova eller älska.

PS: Ett typiskt Tollecitat:

"The realm of consciousness
is much vaster than thought can grasp. 
When you no longer believe everything you think, 
you step out of thought and see clearly 
that the thinker is not who you are."



Related

ögonblick 321007083152382741

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Tänkvärt! Hm kan nog sälla mig till gruppen av smartmobiljunkie :-)

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item