charlottecronquist

Frid i vårt hus.

Dagens teckning. Det är förmiddag och maken som har haft nattpasset sover ännu. Jag har mediterat och känt friden sprida sig inom...

Dagens teckning.


Det är förmiddag och maken som har haft nattpasset sover ännu.
Jag har mediterat och känt friden sprida sig inom mig.
Jag ska låta dagen fortsätta i det, i friden, och låta den sprida sig vart jag än går.
För det är vad jag – och jag gissar många med mig – behöver.
Ett ord på vägen i dag: Måste detta göras? Måste det göras just nu? Måste det göras av mig?

Det är så lätt att hamna i måsten. Måsten som ganska ofta är självpålagda. Måsten som vi utför för att vi tror att någon annan kräver, önskar eller förväntar sig det av oss. Men vad skulle hända i dig om du rannsakande dina måsten och vart de kommer ifrån.
Vad behöver du göra? 
Vad säger ditt hjärta? 
Och vad skulle hända om du gjorde en verklighetskontroll – alltså om du frågar andra vad de kräver, önskar, eller förväntar sig av dig? 
Ofta finns det ett stort glapp där. 
Alltså, att du förstorar upp det andra kanske önskar av dig.

Och är det så att omgivningen har en massa krav på dig, fråga dig då om du verkligen behöver leva upp till dem. Deras krav, önskningar och förväntningar kanske egentligen har med dem själva att göra och inte med dig.

Kan det vara så att du försöker leva upp till vad du tror att andra väntar sig av dig, för att du vill få kärlek i utbyte? Att det är ett omedvetet spel ni spelar, som bygger på måsten, krav och förväntningar?

Tänk om du kan välja frid i stället? 
Om du lyssnar på ditt hjärta och bryr dig mindre 
om vad andra (kanske) tycker om dina val.

Välj att ta hand om dig i första hand. 
Välj att göra det du vill göra i högre grad. 
Är det nu så att disken tornar upp sig och du känner det där ”måste diska” inom dig 
– vad skulle hända om du istället tänker ”jag vill diska och ha fint runt mig”. 
Ibland kan den lilla tankeförskjutningen utgöra hela skillnaden. 
Från ett ilsket, trött eller irriterat görande till ett meditativt varande.

Frid och kärlek varde med dig i dag.

Related

önskningar 8389351613353652077

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Det var en himla bra idé. Det måste jag helt klart testa. Om bara den lilla skillnaden i tanken kanske kan få mig att tycka att det är mindre tråkigt att diska skulle det helt klart vara värt det.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item