charlottecronquist

Känslan av sammanhang.

Känslan av sammanhang är så viktig. Att få tillhöra. Att vara en del av en gemenskap. Att känna sig hemma med sig själv och andr...



Känslan av sammanhang är så viktig.
Att få tillhöra.
Att vara en del av en gemenskap.
Att känna sig hemma med sig själv och andra.
Det är nu det händer, det är nu det är möjligt i mitt liv – och jag är övertygad om att det handlar om att i dag vågar jag ta emot kärlek.


Om en liten stund ska maken och jag cykla till Frälsningsarmén och volontärarbeta på de ensammas jul. Det känns så bra. Vi blir tillfälligt en del av en större gemenskap och troligen kommer känslan av sammanhang att finnas där vibrerande i luften.
Jag har inte volontärarbetat i en kyrka tidigare. Jag har tänkt tanken att hjälpa till på Stadsmissionen, när min tanke föddes förra året, hade de redan tillräckligt många hjälpande händer.
Nu blir det alltså Frälsis. Eller snarare, vi vill bidra till det julfirande Hanna och Patrik Olterman skapar på Frälsningsarmén. 

Mitt liv består av sammanhang och under senare år möter jag allt fler människor som gillar mig precis som jag är. Orsaken till det är, tror jag, att jag vågar vara mig med dem. Det finns inga filter. Det finns inga masker. Det finns en tillåtande stämning.
I dessa sammanhang, som blir allt flera, ser jag att de som ingår växer i sig själva, vågar ännu mer och verkligen kommer till sin rätt.

Jag tror att fler än jag i perioder har varit tilltufsade av livet, känt oss konstiga, oförstådda, borträknade. Kanske är det fler än jag som stängde av och låtsades som inget, eller försökte spela en person som gick att gilla.

Jag tror att de erfarenheterna också är viktiga. Den där känslan av att sakna ett sammanhang, av att längta efter ett sammanhang och samtidigt tro att det inte är möjligt ”som mig själv”. Och så när polletten, äntligen, föll ner, så insåg jag att det enda raka för mig faktiskt var att slita av mig maskerna och säga: Det här är jag.
Sedan den tagen fylls jag på med kärlek, både från mig själv och andra. Det är som förmågan att älska mig själv också tillåter andra att älska mig – och mig att älska andra på djupet. Det är magiskt.
Så om du är ensam i dag, se till att det blir en kärlekens dag, för du är värd att älskas och första i raden av älskare är naturligtvis du själv.

Glad och kärleksfull jul önskar jag dig… och ditt hjärta.

Related

tilltufsad 4192333161205131343

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item