charlottecronquist

Du är ju helt underbar så skrota ditt inre Jantetänkande.

Det finns de som undrar vad jag egentligen sysslar med, när jag säger att jag vill bidra till att människor tar sitt inre ledarskap. Ett...


Det finns de som undrar vad jag egentligen sysslar med, när jag säger att jag vill bidra till att människor tar sitt inre ledarskap.
Ett så där fyra timmar långt svar får du så klart om du läser 100% Charlotte - Ta ditt inre ledarskap, men du kanske inte har den tiden just nu.
I grunden handlar det om att acceptera dig som du är. Bejaka den du är. Lyssna inåt. Verka i världen som du.

I grunden är det enkelt. Du föds som ett original och sedan kan livet göra dig allt mer till en kopia. Du får törnar under livets gång, små smällar - en tillsägelse här, en applåd där, som gör att du leds åt ett visst håll. Du lär dig hur du bör vara för att smälta in i samhället.

För somliga kan det innebära ett ganska litet livsutrymme och en stark rädsla för att sticka ut. Så är till exempel Jante-mentaliteten, vars första budord är: "Du ska inte tro att du är någon".

Sedan finns där en variant som kan verka som den motsatta och det är den självupptagna personen med uppblåst ego med som kanske till och med har ett starkt självförtroende.
Gemensamt för dessa personer kan ändå vara låg självkänsla och en rädsla att inte duga, eller ett starkt behov av att bli bekräftad av omgivningen.

Det kan självklart se ut på en väldig massa andra sätt, men jag tar de här extremerna för att göra resonemanget extra tydligt.

Den första personen kanske gör allt hen kan för att dölja vem hen är, håller med den senaste talaren och håller allmänt låg profil och har lätt att ta på sig skuld.

Den andra personen kanske gör allt hen kan för att övertyga världen om sin förträfflighet och lever enligt devisen att anfall är bästa försvar.

Under ytan finns ändå den där osäkerheten. 
Vem är jag? 
Duger jag som jag är? 
Vad är meningen med livet? 
Är jag värd att älska?

Så en av de sakerna jag vill lyfta är att det är bra att börja släppa föreställningarna om vilka vi är.
När någon säger "Sån här är jag, det är inget att göra något åt", lossar jag min mentala revolver. För för mig är det nästan alltid ett sätt att ljuga för sig själv.

Vi har lärt oss hur vi ska vara, vi har präglats till att tro att vi är på vissa sätt och har vi lärt oss något så går det att lära om. Framför allt tror jag att det är viktigt att lite i taget börja tycka om sig själv och att känna att en duger.

Att börja lägga märke till det som känns bra och fokusera mindre på bristerna.

När jag under en kurs ber människor skriva ner egenskaper hos sig själva som de ogillar går pennorna varma, ofta är det bara någon enstaka som har svårt att formulera något. Och när jag sedan ber samma personer att skriva ner egenskaper hos sig själva som de gillar, händer det omvända. De allra flesta känner tveksamhet att, ens inför sig själva, se goda egenskaper hos sig själva. Lättast brukar de ha som har börjat reflektera över de här frågorna och som inte längre köper sina egna eller omvärldens stämplar. "Hon är så slarvig." "Han är så dålig i matte." "Hen går inte att lita på."

Jag tror att det är bra att börja bli mindre dömande mot sig själv och se försonande, eller älskansvärda drag hos sig själva. Det blir en del av ens eget resurspaket. Detta kan bilda en bas för att se djupare på sig själv och upptäcka nya spännande dimensioner.

Steg 1:
Var snäll mot dig själv.
Tänk att du duger.

Se på mina två teckningar.
Den första personen identifierar sig med det hon gör och sina roller. Och det är helt okej. 
Men vad har hänt i andra bilden. Ju, denna person har börjat se en vidare bild av sig själv och då blir det mycket svårare att kort svara på frågan: "Vem är jag."

Jag har undersökt den här frågan i snart två decennier. I dag vet jag mycket mer vem jag är - men jag har svårt att säga det kortfattat eller beskrivande... kanske bara "jag är en levande människa" - annars får jag ta till metoder som att skriva en hel bok...





Under april ordnar jag vid några tillfällen Tre timmar för dig - (I Malmö och Stockholm) och det blir workshoppar med syftet att du ska kunna ta det där första steget. Att vara snäll mot dig själv och tänka att du duger. Det är en bra grund för att våga ta mer plats i livet - och för att känna att det är du som har förarplatsen i ditt eget liv.

Jag är en del av #blogg100. Detta är dag 15.


Related

livet 9008209123634215926

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item