charlottecronquist

Veckokrönika: Do you show up for love?

Do you show up? Bild från sexkursen på Villa Sumaya i december. I december befann jag mig på en av de vackraste platserna i världen...

Do you show up? Bild från sexkursen på Villa Sumaya i december.


I december befann jag mig på en av de vackraste platserna i världen, vid sjön Atitlan i Guatemala.
Jag var där för att gå en sexkurs med djupa andliga rötter, eller uttryckt på ett annat sätt, jag var där för en kurs i rätten att vara jag fullt ut.
Där fick vi göra en övning som jag ständigt kommer att tänka på dessa kritiska dagar: Kan jag räkna med dig? Kan jag räkna med att du ställer upp för kärleken?

Jag minns hur vi gick omkring i det vackra kursrummet på Villa Sumaya, alldeles vid strandkanten till den närmast magiska sjön Atitlan. 
Hälften av oss fick stå stilla, känna vår egen vilja, vår grund, vår förmåga att vara oss själva. 
De andra cirklade runt oss och frågade: Do you show up?
Under en lång stund handlade det verkligen om att med kropp och röst visa att vi var någon att räkna med, att vi inte viker undan, att vi står upp för varandra. 
Det var som att en broder kom fram till en annan broder och bad som stöd och support.

För den aspekten av mig är också viktig. Broderskapet. Att stå upp för det man tror på. Och då göra det fullt ut. Om det så ska behövas: Att gå ut i strid för sina bröder.
De här två senaste veckorna har varit den mest utmanande joyride jag har befunnit mig i. Jag har pendlat mellan hopp och förtvivlan. Jag har känt mig helt utslagen och jag har rest mig igen.

Det som har gett mig kraft, förutom min egen inre styrka, och min starka vilja att visa att kärleken är större än rädslan, är stödet vi har fått från omvärlden, i form av oändligt många kommentarer och gillande på Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn och i form av sms, samtal och en och annan fysisk kram.

I går träffade jag en kvinna som berättar att hon återkommande drömmer om oss och vår framtid som kärleksbringare. ”Ha tillit just nu, även om det ärverkligen tufft. Ha tillit”, sa hon och tittade mig stint in i ögonen.

Just nu är det handling som gäller.

Det vi skapar i Malmö – The joyRide Malmö – love in action –
skapar vi i ruinerna efter The JoyRide Experience, som tvingades i graven på grund av rädsla för det mest naturliga av allt - den nakna kroppen, sexualiteten och i förlängningen uttrycken för kärleken,
behöver sina bröder just nu.

Alla bröder som, oavsett kön eller vem de gillar att ha sex med, vill ställa upp för kärleken, behöver visa det nu.
Det är tid att visa stödet i handling. Det är tid för ”love in action.”
Vi behöver visa att kärleken är en stark och läkande kraft.
Vi behöver visa att det är okej att vara oss själva fullt ut.
Vi behöver visa att den sexuella energin är en vital del av själva livskraften.

Alexander och jag har i många år nu sett hur viktigt det är att våga tala om sexualitet, våga utforska sexualitet, våga vara närvarande när det handlar om njutning.
Jag har personligen sett klienter som gått från att vara krumryggade och som har bett om ursäkt för de finns, till att ha kraften att vara sig själva och ta för sig av livet, när de äntligen börja äga sin egen sexualitet.

Så när vi skapar en festival för livet och kärleken och tydligt addresserar sexualiteten som en viktig del av det, kanske det mest revolutionerande är att vi vill bidra till att människor tar sina liv i sina egna händer och inte längre ängsligt lyssnar på vad andra säger, eller kanske eventuellt skulle tycka.

Världen behöver människor som vågar vara sig själva, följa sina drömmar och vi visar en väg som faktiskt är möjlig för alla att ta. Där det dessutom är möjligt att njuta längs vägen. En väg där modet och det egna ansvaret är viktiga delar. En väg som är möjlig att gå utan att trampa på någon annan. En fridfull och njutningsfull väg.
(Till och med forskning visar en positiv koppling mellan ledarskap och njutning.)

Så igen: Vilken värld vill du ha? Vilket budskap vill du medverka till? Vad kan vara ditt bidrag för att stärka kärleken?

Den här gången har vi gjort det extremt enkelt att visa att du gör det.
Du kan göra det genom att du kommer till Tangopalatset och är med på The JoyRide Malmö – love in action 10-13 augusti.
Är du lite försiktig kan du komma den första dagen och då är din enda investering din tid och 650 kr.

Jag menar att det är viktigt att visa inte bara dig själv, utan också för omvärlden, att vara med. Att delta blir ett sätt att manifestera kärlekens kraft och att du vill vara med och bidra till ett samhälle där vi får vara oss själva inifrån och ut.

För mig är det så tydligt att kärlek är svar på alla frågor och om jag tror på en gud så heter hen kärlek – och bor inuti mig.

”Love is the answer to all questions.” ”Love is my religion”.

PS:  Dessutom är det så att du på The JoyRide Malmö – love in action, kan få möta två av mina lärare i Guatemala.
Legenden Baba Dez Nichols som arbetat med sexuell healing i decennier och Araminta Barbour, engelskan som skapat en egen helig plats för personlig utveckling i Guatemala.


Related

veckokrönika 577302051833856558

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item