charlottecronquist

Vad gör du när du har lovat för mycket?

Vila emellanåt, säkert en bra grej.

Har det också hänt dig att du har lovat för mycket?
Mig händer det då och då.
Jag tror att jag ska räcka till mer än jag gör, att jag har mer tid än jag har… och så säger jag ja… och sedan upptäcker jag den där otäcka högen av olästa dokument i datorn.
Just nu ligger jag efter.

Jag har lovat för mycket.
Jag inser att jag behöver sovra bland löftena, jag måste inse min begränsning. Jag vill ju så gärna finnas där och hjälpa till och jag undrar hur ofta jag varit bussig i förhållande till andra, på min egen bekostnad?
Jag andas in min egen otillräcklighet.
Jag tittar på listan över saker att göra.
Jag väljer nu att börja med det viktigaste – att fullfölja ett betalt uppdrag på det bästa sätt jag kan.
Jag får svara dem som har förhoppningar om snabba svar från mig, att sorry, jag ligger efter. Och till några får jag säga: Sorry, jag kan inte just nu.
Återigen andas jag in min ofullkomlighet och samtidigt andas jag in … att jag värderar mig själv och min tid högre. Det fungerar inte längre att stressa ihjäl mig för att vara bussig. Var sak har sin tid och jag behöver göra tydligare val.

Jag sitter och minns helgens Kåt på livet-kurs, där mycket kom att handla om att våga säga ja och nej till sig själv och att se vilka mönster vi har när det gäller att ta plats i sitt eget liv. Bonusen för mig, som ledare, blev att jag själv fick reflektera en liten stund över detta… över mina mönster att ibland välja andra istället för att ha riktigt väl hand om mig själv.

Reflektionsfrågor:

När tar du på dig för mycket?
Hur hanterar du det?

Related

livet 7264864388195708311

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item