charlottecronquist

Nu börjar näringslivet förstå vitsen med meditation. Yes!




”Glöm vardagsmotionen. Det är vardagsmeditationen som kommer få dina anställda att lyfta.”
Så börjar en artikel i Dagens Industri. Och jag är så glad över näringslivet börjar inse meditationens möjligheter.
Jag undrar hur mitt liv hade sett ut om jag inte hittat hem genom meditation?



Jag har mediterat regelbundet i femton år. Ibland tänker jag att meditation rent av har räddat livet på mig. Det jag är helt säker på är att regelbunden meditation har bidragit till att jag inte har bränt ut mig.

Flera gånger har jag jobbat så hårt med så många projekt att jag liksom sett väggen komma närmare i blixtfart. Jag har varit ögonblick från att verkligen krascha. Och istället för att hetsa upp mig har jag satt mig ner och andats medvetet, mediterat, och det är som att väggen enbart genom den enkla åtgärden har hamnat på ett hanterbart avstånd.

Självklart räcker det inte med att djupandas en eller ett par gånger, det handlar om att skaffa en vana – men över tid har det varit helt fantastiskt för mig.

Och jag har länge önskat att näringslivet också ska förstå hur välgörande det faktiskt är. Nu verkar det ha hänt. DI berättar om hur Googles anställda fick börja meditera för ett par år sedan. De startade projektet ”Search into yourself” – en meditationskurs på arbetstid. Och det sprider sig blixtsnabbt.

Forskning visar också att meditation är välgörande. För att citera DI:

”En neurolog berättade där att man kunde se förändringar i hjärnan redan efter några månaders regelbunden praktik. Endokrinologen visade hur meditation saktar ner åldringsprocessen. Psykiatrikern talade om hur meditation minskar ångest och stress och psykologen berättade om hur mediterande människor blir mindre självcentrerade. Organisationsforskarna visade hur meditation förbättrar beslutsfattande och effektivitet. Och så vidare.”

Nu har trenden nått Sverige och företag som SEB TryggLiv och riksdagen har börjat.

– Primärt handlar mindfulness om att lära sig att ta bättre beslut i alla situationer. För sig själv, för sin verksamhet och anställda. Dag Hammarsköld instiftade ett stilla rum i FN-skrapan på 50-talet så det är inget nytt. Det innebär att vara medveten i sina beslut, säger Ann Nilsson Ahnstedt, Senior Trainer inom mindfullness och emotionell intelligens på Minds Unlimited till Dagens Industri.

Yes, säger jag. Och här får du en kort meditation av mig.






Här kan du läsa lite mer om meditation.
Skapa inre rymd.
Skapa inre avslappning.

Related

meditation 7879054296031629947

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item