charlottecronquist

Sexualitet: Den rituella lekens betydelse.






Inne på mattan går jag in i en ritual, där min uppgift är att möta en annan person och följa mina impulser.
Vi har ett litet område som är vårt rituella land och vad som händer där förändras sekund för sekund.
Leken kan vara vild, sensuell, aggressiv, mjuk, sexuell, energisk, stilla, djuriskt, avståndstagande, närmande… ja vad som uppstår detta möte mellan två människor, precis just nu.





Jag är så fascinerad av det arbete Marina Kronkvist gör. Hon öppnar för ny space inom mig, eller snarare, gör det möjligt för mig att släppa fri saker i mig, jag kanske inte ens visste fanns där, eller som jag hållit tillbaka.

Genom att skapa ett utrymme där två människor, under en given tid, tillsammans får mötas - röra vid varandra, andas och göra ljud (men absolut inte prata) så kan det ske otroligt spännande saker.

Det är som att jag, när jag går in i den där leken, kopplar på en annan del av min hjärna. En del som är impulsstyrd och som givetvis påverkas av den människa som är med mig på mattan. Vad väcks av hens rörelser? Vad väcks av hens kropp? Vad föds i mötet mellan våra kroppar? Vad i mig kommer jag kontakt med? Kan jag släppa loss och bara tillåta impulserna? Eller börjar jag försöka ta hänsyn till vad jag tror kan vara passande? Eller försöker jag göra saker som jag tror den andre ska gilla? Börjar jag tänka? Tappar jag närvaro? Tonar jag ner mig själv? Tar jag för mig av ögonblicket? Vad av mig törs jag visa i denna ordlösa space? I denna space av ett pågående närvarande nu.

Jag har gjort den här leken förut och fått uppleva hur olika det kan kännas att möta olika människor. Det skapas något i ögonblicket, i den gemensamma närvaron, som inte går att förutse. Ju mer jag släpper taget, desto fler överraskningar kan uppstå, desto mer energi kan jag frigöra.

Igår, under en av workshopparna på sexsibilityhelgen på temat stillhet och rörelsen, där jag själv hade inlett med en workshop om stillhet, så deltog jag i Marinas workshop.

Jag fick känna vad som händer när jag träder in i en annan värld, i en rituell värld och till min glädja upptäcker jag att det känns allt naturligare för mig att verkligen följa med i leken, utan en massa tankar eller idéer. Bara följa i flödet.

Jag kunde känna energin i mig, jag var i kontakt med lekfullhet, med förundran, med sensualitet, med busighet, med en vilja att komma nära, en känsla av styrka, en känsla av makt, en känsla av att ta för mig, stunder av stillhet och att bli famnad, känslan av att vara ett vilddjur, känslan av det samspel som ögonkontakt kan ge, känslan av hur skönt det är att för en stund sluta ögonen, känna en annans kropp mot min och inte använda synen, upptäcka dofterna av en annans nacke, eller känna svett som rinner i en armhåla.

Efteråt kände jag mig så otroligt glad, sprittande av energi, med en känsla av att allt är möjligt. Jag tror hela jag strålade som en energiboll.

En stund fick jag möjlighet att bevittna andra som lekte och det var så otroligt härligt att se att det som skedde på de olika mattorna var helt olika. Från stillhet till vildhet. Så mycket liv i en och samma lokal.


Varför skriver jag sex i rubriken? Ingen av oss som lekte var naken. Ingen av oss ägnade oss åt sex. Men det var en enorm massa livsenergi i rummet, det flödade av liv av sexuell energi och jag tänker att det skulle vara ett enormt läckert sätt att inleda ett sexuellt möte… att leka rituellt i en kvart, för att se: var är jag och var är min partner? Eller också kan det var en temperaturmätare som visar att här finns ingen vibb alls just nu. Eller något mitt emellan.


Hur som helst. Det var såå underbart att leka. Tack alla mina lekkamrater den här helgen.

Related

sexualitet 4834858751000572891

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item