charlottecronquist

Söndagsskolan: Din inre domare



Du har  en inre domare, som också kan kallas för överjaget,  superegot eller den inre kritikern. 
Domaren dömer människor runt dig. Men ofta är det också din inre domare som är din egen största kritiker. 
Så länge du är omedveten om den inre domaren och hens roll, kan hen få stor makt och inflytande i ditt liv.
När du ska börja lära känna dig själv bättre, inifrån och ut, är det viktigt att du börjar lägga märke till de inre röster som påverkar dig.

Charlotte blir medveten om den inre domaren

Jag minns när jag för första gången blev medveten om min inre domare. Då var mitt liv var rätt kaotiskt på insidan, men till det yttre gjorde jag något ytterst vardagligt. Jag fixade i min rosenrabatt.
Då lägger jag märke till en röst i huvudet som säger:
”Vad du är dum, vad du är korkad, vad du är knäpp. Idiot. Idiot. Idiot”.
I det ögonblicket inser jag den rösten har funnits där i hela mitt liv, men att jag aldrig tidigare särskiljt den från mig själv. Jag stannar upp mitt i rörelsen och säger:
”Var tyst, jag tänker inte lyssna på dig.”
Jag står som förlamad med sekatören i handen. Kanske faller det en tår, men troligen inte. Jag ser nog mer ut som en stenstod. Insikten går in i mig. Jag har tillåtit den där rösten att trycka ner mig i åratal. Jag har tillåtit att den har kallat mig för idiot hur länge som helst. Jag har trott att den har sagt sanningen. Det är på en och samma gång ångestladdat och befriande. Jag inser att jag nu har en möjlighet att själv välja.

Den inre domaren är inte din egen röst. Den är ett eko av dina föräldrars röster. Du har, sedan barnsben, blivit så van vid att höra rösterna och tänka de tankarna att du inte längre behöver höra någon utanför dig döma dig.
Det är ganska lätt att känna igen när domaren är i farten. Hen säger till dig vad du borde göra.
– Du borde laga mat nu, du borde inte ligga i soffan och lata dig.

Domaren talar ofta om att du inte är okej, precis som dina föräldrar ibland gjorde. Domarens roll är att skydda dig från faror. Det var väl bra när du växte upp. Som barn behövde du någon som hjälpte dig på traven. Men den inre domaren vet inte att du är vuxen nu och att du inte behöver hen på samma sätt som tidigare. 

Så för att du ska kunna vara dig själv behöver du frigöra dig från den inre domaren och fatta mer självständiga beslut. Annars kommer hen att begränsa ditt liv. Hen viskar ju ständigt…Detta är farligt… låt bli… för säkerhets skull.


Ta reda på vad din inre domare har programmerat dig med. 
Vilka budskap får du ?

När jag hör min inre domare kan det leda mig till att jag känner mig misslyckad, att något känns hopplöst, att jag inte duger något till, att jag känner mig besviken, att jag känner att jag är för mycket och att jag tar ett steg tillbaka istället för ett steg framåt.

Den inre domaren vill att du ska leva ett slags lagomtillvaro. Ett liv där du är oantastlig, där du är perfekt. Där huset är städat, där maten är smarrig och där barnen är snutna. En tillvaro där du saknar blottor. En tillvaro med en perfekt fasad. 

Den inre domaren vill varken att du tar för stor plats eller att du har skuggsidor. Allt som kan sticka ut, som riskerar att reta eller såra andra, ska tryckas undan och helst inte finnas. Den inre domaren skulle helst vilja att du amputerar det som är opassande.

Du kan testa och säga följande meningar högt för dig själv 
och känna in vad som händer i dig. (Märker du någon reaktion från din inre domare?)

Det händer att jag hatar.
Det händer att jag är avundsjuk.
Det händer att jag är svartsjuk.
Det händer att jag föraktar andra.
Det händer att jag är missunsam.
Det händer att jag är girig.
Det händer att jag är snål.
Det händer att jag dömer andra.

Läxa:

Ta fram ett papper och skriv meningar som börjar med: Jag borde. Synliggör din inre domare.


Charlotte Cronquist är författare och coach, och vill bidra till att du blir en hundraprocentare.

Related

söndagsskola 3953196490399879822

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item