charlottecronquist

Jag gav nyss Jante en ordentlig spark i röven och sa: Jag vill! Jag har något viktigt att säga.



Det är flera vänner som i flera år har sagt:
Charlotte, du skulle vara värd i Sommar i P1.
Så nu, för första gången, har jag läst in början på det som ska bli mitt sommarprogram i Sveriges radios telefonsvarare.
Första nålsögat är passerat.


I detta ögonblick darrar jag i kroppen. Jag känner en slags eufori. Jag tittar bort mot Jante och säger: Jag kan, jag vill, jag har något att berätta, det finns människor som vill lyssna.

Det tror jag är det viktigaste steget. Att jag, inför mig själv, vågar följa den röst som säger att också jag är värdefull. Frågan är om jag förverkligat detta steg om jag inte fått så mycket uppmuntran från omgivningen.
Så nu gjorde jag det alltså. Jag läste in fyra minuter som jag hoppas ska leda till att mitt bidra blir ett av åtta som väljs ut för allmänheten att rösta om. Just nu har jag gjort det jag kan och jag släpper taget en liten stund.

Jag hänger fritt. Jante tittar lite ilsket på mig. Han tycker det är dumt av mig att utsätta mig för risken för att få ett nej, för risken att bli sedd som fånig, för risken att någon skulle tycka att jag blåser upp mig själv.

– Kära Jante, den som inte riskerar ett nej, kan inte heller få ett ja. Så detta är mitt sätt att öppna för ett ja till livet, till att jag kan sprida mina ord.

Här får du ett utdrag ur mina fyra minuter… en liten teaser… Det är inte själva inledningen, utan en bit in.


”Sommaren 1974 tillbringade jag en månad i Torquay på Englands sydkust för att lära mig engelska. Vi var en stor grupp svenska tonåringar som gick i skolan på förmiddagarna och umgicks resten av tiden. 
Bland dem fanns tre som kallades Lotta. Självklart skulle vi särskiljas på något sätt. Jag blev Kåt-Lotta. 
Än i dag kan jag förundras över det. Den sommaren hade jag knappt kommit till hångel, jag tillät ingen kille att röra vid mina bröst, ens utanför tröjan, för att jag hade sådana komplex för dem. 
Men kanske var det så att någon såg något hos mig som jag ännu inte själv hade kommit i kontakt med? De kanske såg att jag hade en dold längtan efter något? Jag minns killen jag trånade efter och som jag inte ens fick en puss av. 
Kanske det var det, tjejen som så gärna ville ha en kille, det egentligen handlade om? 
Jag vet inte.
Jag vet bara att Kåt-Lotta var både oskuld och oskuldsfull. 
Det skulle dröja flera månader innan jag mötte killen som bryskt öppnade mig, för att, som han sa, göra mig med barn.”

Håll tummarna för mig. Bidra på ditt sätt till att jag kan få berätta om flickan som gick från att vara ett våldtäktsoffer till att bli drottning i sitt eget liv. Berättelsen är viktig för många fler än jag. En miljard kvinnor har utsatts för sexuellt våld. Det behöver få ett slut. 

Jag är drottning i mitt liv.


Related

världen 2596320531310680364

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item