charlottecronquist

Sexualitet: Den gudomliga kontakten du kan få med tantra



Ibland säger jag att jag har sex med Gud.
Det är som att jag är i kontakt med något mycket större än jag, som att jag är förenad med universum, det är en förnimmelse som känns bortom ord.
Nu har jag fått en intressant förklaring till detta. Jag möter kärleksmolekylen DMT som produceras av tallkottkörteln.




Det är spännande att gå in i andliga rum. Jag upplever ganska ofta ett spänningsfält mellan olika synsätt. En som säger att andliga upplevelser bara kan uppnås bortom kroppen, genom att till exempel meditera eller genom bön. En som säger att andliga upplevelser också kan upplevas i kroppen, genom sexuella möten. En som säger att en smart väg till starka andliga upplevelser är att använda psykedeliska droger.

Det är som att vissa tänker att vägen till det gudomliga, till det djupt andliga, till andra medvetandenivåer liksom sker i ensamhet, genom avhållsamhet, genom späkning, genom att lämna det världsliga bakom sig. Och bland dem finns ofta en uppfattning om att sexualiteten flyttar fokus till kroppen och använder delar av den energi som krävs för att utvecklas andligt.

Enligt det sättet att se behöver en människa antingen välja kroppens väg eller den andliga vägen.

Många har valt och väljer det synsättet. Vi har det i religioner, inte minst den kristna, som sett sexualiteten som något nödvändigt ont och som bara varit okej om syftet har varit avel. Det har också gjort att de som vill nå närmare gud har fått avlägga kyskhetslöfte. Lusten ska alltså inte komma i vägen för andligheten.

Men vad är det då som händer i mig när jag upplever att jag har sex med gud eller sex med universum?

Jag ser en film som beskriver vad DMT är, ”mörkrets hormon, eller kemikalien i det inre ljuset”, ett hormon som produceras i tallkottkörteln och det hormon som gör djupa andliga upplevelser möjliga. Det som så att säga skapar kontakten med det gudomliga.

Det finns de som nu hävdar att DMT kan bildas också vid sexuell njutning och att det sker tack vare att kroppen fylls med sexuell energi och de starka känslor som kan uppstå när man älskar. Då kan man komma i ett psykedeliskt tillstånd, som somliga använder droger – eller bön – för att uppnå.

Nu menar man till och med att dessa tillstånd, denna typ av djup njutning, dessa närmast psykedeliska tillstånd, kan vara en av de underliggande orsakerna till att vi längtar efter sex, efter att reproducera oss.

Jag började komma i de här tillstånden efter att ha mediterat i flera år, efter att ha tränat på att vara närvarande och efter att ha mött olika dimensioner av tantra. Jag hade lärt mig andas någorlunda medvetet, jag hade lärt mig känna det som händer i min kropp, jag hade börjat känna energin rusa runt i mitt system. De första gångerna jag upplevde sex med gud var inte ens när jag älskade, utan under frigörande andning.

För mig är sexualitet mer än fysiska möten, det finns en potential för att känna en andlig dimension, som kan uppstå när människor möter varandra, andas och rör vid varandra i närvaro och med öppna hjärtan. Det är samtidigt ett av flera möjliga sätt att beskriva vad tantra är.

Det är faktiskt möjligt att älska meditativt och att använda tantra som ett sätt att nå höga energinivåer, orgasm och extas. Somliga menar till och med att de som praktiserar tantra kan nå medvetandenivåer som inte går att nå genom att enbart meditera eller genom att enbart ha sex.

DMT från tallkottkörteln, som stimuleras både av djup meditation och intensiva kärleksmöten kan ge psykedeliska effekter – och då går det att känna att en är i kontakt med sin egen livskraft.

Matthias Schwenteck, grundare av Unique Tantra har gjort en fin film som förklarar dessa kopplingar. 


Han säger:

– Sex blir en meditation, kärlek en bön, och genom att smälta samman i närvaro blir man medveten om ögonblicket.

Kolla gärna på filmen och känn in vad den väcker i dig.



”DMT is liquid light – divinity within”.

Källan till detta är Rick Strassmans bok: ”DMT – The spiritual molecyle”.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigareLove is my religion.


Related

sexualitet 1023722058337034775

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item