charlottecronquist

# 35 100%-podden möter Dominic Venter







Dominic Venter kommer in i mitt liv för nästan exakt ett år sedan. Vi tar en fika tillsammans och är med om ett sådant där möte som är svårbeskrivbart. Det är som att min värld för en liten stund består av den samtalsbubbla vi delar, över en enkel kopp kaffe på ett fik på Stockholms central.

För mig kändes det som att jag fick en ängel på besök. Jag kände ett omedelbart förtroende för Dominic. Då var mitt liv kaotiskt och det var som att jag under den stund vi möttes fick en stunds vila, en möjlighet till reflektion, ett tillfälle både att bli lyssnad till och att få höra saker som gjorde att jag kunde se mitt liv i ett lite bredare och djupare perspektiv och då blev smärtan lättare att bära.

Dominic Venter är ordförande för partiet Enhet, han är psykolog, processledare, engelskalärare, pappa, äkta man, inspiratör och en massa annat. Han har erfarenhet av att växa upp i det våldsamma samhälle som Sydafrika utgjorde under apartheidtiden. Men för mig är han i första hand en människa som jag gärna lyssnar till, som har en medmänsklighet som jag upplevt med få.

Ibland känns det som att som ett barn vandra omkring i en magisk värld tillsammans med Dominic Venter. Märkliga sammanträffanden uppstår. Timing som bara uppstår. Bara som detta att detta samtal förs i Lunds domkyrka, något som jag tänkt som en möjlighet, men inte uttalat och som han föreslår. Det blir ett samtal på en och samma gång i tid och rum och bortom tid och rum.

Så ge dig tid att lyssna på ett samtal som ibland låter lite viskande, där du kan känna akustiken i domkyrkan och där du får möta djupa resonemang och livet och meningen och hur det är att bevittna olika former av våld. 


Dessutom ... tänk om vi ibland behöver se på livet i längre cykler... Tänk om mycket tar längre tid än ett klick på Facebook? Vad händer när du vidgar perspektivet och ser på ditt liv utifrån ett decenniumperspektiv?

Här kan du läsa mer om Dominic Venter.




Om det inte går att lyssna i din webbläsare, kan du pröva här istället. Eller ännu hellre prenumerera på podden! Det kan du göra här.


Nyhet: Du kan ladda ner avsnittet om du vill. Download



Detta är det 35:e avsnittet av #100-procentpodden. Jag fascineras över vilka spännande möten detta projekt ger mig ... och dig. Det är så härligt att välja att möta människor i närvaro och nyfiket lyssna på deras tankar om livet, kärleken och det som är viktigt för just den person som befinner sig nära min mikrofon.

Jag driver ännu projektet helt idéellt så koppla gärna samman mig med någon eller några som kan vara intresserade av att sponsra eller bidra på något annat sätt.

Det går utmärkt att lyssna på #100procentpodden här, men det allra bästa är om du väljer att ladda ner och prenumerera på den i din podcastapp (som är gratis att ladda ner om du inte har en) så kan du lyssna precis när du vill i din smarta mobil eller surfplatta. Då får du veta när nya avsnitt kommer och kan bläddra igenom dem som redan har sänts... och lyssna på människor som väcker något i dig.

Då och då gör jag specialare av #100procentpodden. Det finns avsnitt på engelska och så uppstår en del andra överraskningar också.

Här kan du lyssna på mitt sommarprogram från 2015.

Varmt välkommen till en värld där du får vara 100%-du.



Charlotte Cronquist är författare, journalist och coach. Hon driver bland annat #100procentpodden och bloggen 100% Charlotte 

Related

100%-podden 98198566601082625

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item