charlottecronquist

Konsten att njuta av ledigheten


En lätt vind känns mot kinden. Jag drar ner mössan lite djupare och är tacksam över att jag valde skodon med omsorg.

Hela tillvaron gnistrar av snöns och isens vithet och jag följer isvägen som tar mig från Luleälven ut till Gråsjälsören.

När jag brister i uppmärksamhet, eller närvaro, glider benen isär och jag får parera för att inte falla platt på ändan.

Jag tränar på att vara ledig och njuta av det.



Hemma i Stockholm är det vår, men här, några mil söder om polcirkeln används ordet vårvinter. Jag hade nästan glömt att det ordet finns.

På isen känner jag vintern, men ser spår av att det då och då har töat. Skor som trampat igenom den smältande skarsnön och som nu gör att jag behöver vara extra mycket i närvaro när jag möter isen, snön och havet.

Som tur är har jag en stabil hand i min. När tankarna glider iväg och jag börjar halka, så har jag hittills hållit mig på benen. Den stabila handen är en klar hjälp.


Jag tillåter mig att ledas. Jag har inte vandrat på denna is tidigare. Jag vet inte vad öarna heter, jag vet lite om staden, men sakta tar den form genom den guidning jag får. Jag tillåter mig att ta emot, att inte veta, att låta den där ibland bestämda handen leda mig, utan att fråga om riktningen. Jag släpper taget, följer med. Jag är nyfiken, men känner inget krav på att veta. Ett steg i taget.

För mig är det en del av att vara ledig. Att stanna i varandet. Att ta ett steg i taget. Att känna vinden mot kinden. Att känna vinden i ryggen när vi byter riktning och känna hur solen värmer och jag kan öppna vinterjackan, ta av vantarna en stund och bara tillåta det som vill ske.

Så skönt att befinna mig här och nu, andas, promenera, ledas och ha förtröstan till att livet ger mig det jag behöver, precis just nu.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer








Related

livet 8442109958271068000

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item