charlottecronquist

Sexualitet: Vilken frihet ger en ögonbindel?






Tänk dig att du befinner dig i ett stort rum tillsammans med en människor du är på väg att lära känna.

Du ombeds sätta på dig en ögonbindel och sedan gå runt i rummet och känna de människor som hamnar nära dig.

När får du lust att tjuvkika? När njuter du av att röra vid någon okänd? Ger ögonbindeln dig en känsla av frihet eller fängelse?


Nästan allt är möjligt med en ögonbindel på.

De senaste tio åren har jag vid många tillfällen haft ögonbindel på mig. Ofta har det handlat om att göra en aktiv meditation och det faktum att det är lättare att vara i närvaro med mig själv, i meditation, när jag inte ser andra.

Vid många andra tillfällen har ögonbindeln varit del av en lek eller en övning. Genom att stänga av ett av de sinnen jag är mest van vid att använda, för att bedöma (eller kanske till och med döma) min omgivning. Men vad händer när jag medvetet tillåter mig att stänga av ett sinne? När jag får förlita mig på dem som återstår. När jag känner dofter med näsan, smaker med munnen, ljud med öronen, beröring med mina händer och ibland kommer i kontakt med det sjätte sinnet som ibland guidar mina rörelser i rummet.

I början när jag var blindbock var jag ofta rädd, jag ville ha kontroll, jag undrade vem jag mötte, fick ibland nästan panik när jag stod ensam en stund, började fantisera om att jag var ensam kvar i rummet. Ibland tjuvkikade jag verkligen. Numera känner jag mig vilken frihet ögonbindeln kan ge mig, för jag slipper bedöma och mer kan gå på vilken beröring eller rörelse som känns bra.

Blindbocksövningar kan användas med olika syften och i olika sammanhang. Jag har gjort dem till musik, i tystnad, i meditation, med kläder, utan kläder, stående, sittandes, liggandes, ålandes. Jag har gjort dem och snuddat vid kroppar, rört vid kroppar, doftat på kroppar. Jag har gjort det och blivit matad, när jag fått beröring av värme, kyla och olika former av intensiva sensationer. Jag har känt tyger smeka min kropp, jag har känt en kall metallgaffel dras över en arm. Jag har andats lugnt och häftigt. Jag har längtat efter att övningen ska ta slut eller pågå för evigt.

Alltså nästan allt är möjligt med en ögonbindel på.

Så min utmaning till dig är: Ta och lek med en ögonbindel – du och en eller flera personer till. Gör upp spelreglerna innan ni börjar. Gör det möjligt att säga tydliga ja och nej, att lämna leken när det känns så ... och utforska nyfiket vilka sinnesupplevelser du kan ta emot. Om det börjar kännas efter läskigt... rör dig extremt långsamt, lägg märke till din andning och hämta hem dig.

Hur mycket kan du släppa taget? Hur mycket kan du njuta utan att se? Hur mycket lek tillåter du i kropp och sinne?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 4091020321486734221

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item