charlottecronquist

Veckokrönika: När tillåter du livet att vara magiskt?




Jag brukar säga att mitt liv är magiskt … och för mig är det allt enklare saker som känns magiska, en del av dem kanske jag inte ens lade märke till tidigare, eller tog för givna.

Som att vakna till en soluppgång i skärgården, eller att känna kroppens reaktion vid ett uppfriskande morgondopp på Sippsö.




Tänk att möta livet med förundran, ungefär som barn gör. När jag tittar på ett barn som jagar såpbubblor eller som blåser på en maskrosboll och ser fröna spridas för vinden, eller när jag ser ett barn jaga en fjäril på en sommaräng, då är jag verkligen i kontakt med magin i tillvaron.

Denna tid i livet, som ofta varar ungefär till skolåldern, när det är lätt att förundras över nästan allt och där en ser saker för första gången, eller för hundrade gången och ändå har förundran kvar.

Det är lätt att tappa bort den i vuxenlivet. Att sluta se magin i tillvaron, att ta saker för givet, att känna sig trött och blasé eller tänka: Det där var väl inget nytt, det där har jag redan gjort, vad är det för särskilt med det?

Ju mer jag har tillgång till barnet i mig, till möjligheten att ta emot livet med förundran och tacksamhet, desto rikare blir det. Det är som att färgerna runt mig blir starkare, det är som att upplevelserna känns mer i hela mitt system, det är som att jag blir mer aktiverad, mer levande, ju mer jag tillåter barnet i mig att leva sida vid sida med den vuxna Charlotte.

Ibland är det som krävs för att upptäcka magin att en drar ner på takten, kanske stannar upp helt och om detta dessutom görs i ett avslappnat tillstånd så är det nära till känslor av lycka och salighet.


Så numera tillåter jag mig allt mer att lägga märke till omgivningarna omkring mig (även om jag också gillar att till exempel spela Pokémon go) och så återupptäcker jag magin igen. Jag menar om du verkligen tittar på den där maskrosbollen så kan du upptäcka som ett litet universum av skönhet.

Jag tackar ja till en tur ut i Stockholms skärgård. Solen ligger på när vi kliver på vid Strömkajen. Himlen är blå, båtarna bländande vita, passagerarna på båten glada och upprymda och på väg ut på helgäventyr denna sensommardag. Vattnet skummar, det blåser lite grand, ibland värmer solen, ibland får jag flytta mig lite från fartvinden. Jag ser mig omkring och badar i den skönhet som utfarten från Stockholm har, jag badar i möjligheten av att se Stockholms utlopp från sjösidan. Jag fascineras av mängden båtar, av alla husen på öarna, över fåglarna som följer med båtarna en stund, och njuter av att då och då ha en värmande hand på mitt lår.

Så kommer vi fram till Sippsö, en otrafikerad ö, där det fortfarande finns sommarstugor och där jag inte ser några 20 miljoners villor. Jag tar av mig sandalerna och känner de mjuka tallbarren mot fötterna och drar in doften av tall och blåbärsris.

Framme vid destinationen tittar jag ut över havet och mitt hjärta sväller av det ögat tar in. När jag vaknar strax före gryningen och ser solen på väg upp över öarna mot horisonten blir jag nästan avundsjuk på mig själv. Hur kan livet vara så här vackert? Hur kan det krävas så lite för att jag ska känna mig lycklig? Vad är det som gör att det i dag är möjligt för mig att tycka att detta enkla, solens vandring, känns magisk?


Mitt enkla svar är detta: Jag tillåter magin att finnas i mitt liv. Och när jag ser det i det som jag tidigare såg som självklart, så blir det också lättare att se annan magi, andra samband, andra tecken på att livet är så stort och så välkommet och välkommet att leva.

Om några timmar startar jag en resa som ska ta mig till Israel. Också det känns magiskt. För två veckor sedan hade jag inga som helst planer på att åka dit. Men så blev jag tillfrågad av en tantralärare och något i mig sa: Ja, åk. Så detta ja känns också som en del av magin i mitt liv. Inte vet jag vad jag ska möta på denna veckolånga resa… men tillåter jag magin att finnas där, så kommer jag med större sannolikhet att uppleva den också.



När är ditt liv magiskt?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer



Vill du känna dig trygg nog att känna livets magi. Då kan Charlottes webbkurser ta dig några viktiga steg på vägen.




Related

veckokrönika 3218065885053746471

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item