charlottecronquist

Veckokrönika: Dags att äga mig själv!



Hur ofta har det hänt att jag gett bort makten till andra, eller att jag försökt ta makt från andra?
Oräkneligt antal gånger.
Nu är tiden kommen till att jag på djupet ska äga mina tankar, känslor, ord och handlingar.


Det är så lätt att skylla på någon annan. ”Det som drabbar mig är hens fel.” Ungefär lika lätt är det att ta på mig ansvar för någon annan eller hens känslor. ”Nu gjorde jag hen ledsen, nu måste jag gottgöra.”

Men hur blir livet om jag mer konsekvent väljer att ta ansvar för mig och låter andra ta ansvar för sig?

Under ganska lång tid har jag tränat på att minska mitt medberoende till andra människor – genom att låta bli att ta ansvar för deras tankar och känslor. Men det är inte alltid lätt. I synnerhet inte när någon ger mig cockerspanielblicken... den där som gör att jag så lätt känner skuld.

Jag tränar på att säga nej, att säga STOPP – hit men inte längre, att låta dem jag har att göra med ta eget ansvar. Jag tränar på att lyssna på mig själv, mina behov och mina önskningar – och göra det utan dåligt samvete och utan att höra den inre kritiska rösten som viskar eller skriker ”Nu är du allt bra egoistisk”.

Jag är övertygad om att världen blir en enklare plats att leva på när jag – och andra – väljer att äga sig själva.

Mina tankar är mina, mina känslor är mina, mina ord är mina, mina handlingar är mina.

Egentligen är det så enkelt och så självklart... och ändå inte (alltid).

Om jag vill stå i min kraft fullt ut, behöver jag äga mig.

Så nu står jag där. Varje morgon säger jag: Jag äger mina tankar, jag äger mina känslor, jag äger mina ord och jag äger mina handlingar.

Jag är övertygad om att det kommer att göra mig tydligare för mig själv och tydligare för andra. Och jag hoppas att kärlekskrigaren i mig jublar. För när jag tar det rätta ansvaret, och slutar ta ansvar för det som inte är mitt, då kommer jag att känna mig mer kraftfull och mindre lätt att skakas av kritik eller taskigheter. För jag vet att jag har ett värde. Jag vet att mina medmänniskor också har värde – och att det är deras ansvar att ta hand om det.

Wohoo! Så härligt det känns.

(Förmodligen kommer jag att prövas en massa i detta. Känna skuld, vackla, nästan alla. Men då reser jag mig igen. Det lovar jag mig själv!)

En av de saker som har hjälpt mig är det jag lär ut i mina onlinekurser. De har lite olika teman, men grundtanken med dem är att du ska gilla dig själv, njuta av livet, släppa begränsande tankar ... och känna din kraft.


Onlinekursen Älska kroppen är till för dig som vill känna dig mer attraktiv och släppa en massa föreställningar om din kropp. 






Älska kroppen är onlinekursen för dig som vill:

· Känna dig mer attraktiv
· Våga be om det du önskar
· Anta utmaningar när det gäller sex och relationer
· Njuta mer av livet
· Trivas mer med dig själv
· Älska dig som du är

När du är trygg i din kropp börjar du njuta av sex på ett helt nytt sätt. Då är det lättare att dejta. Du blir du mer attraktiv, din utstrålning förändras … och omvärlden kommer att börja fråga dig: ”Men vad har hänt med dig, det lyser om dig.”

Och du kan säga: Jag gick en webbkurs som gav mig nya insikter. Eller så kan du le mystiskt och inte ge någon förklaring.

Du får

15 övningar
10 reflektionstillfällen
6 filmer
4 meditationer 
Rabatt på personlig coaching

Dessutom bjuder jag på fakta och egna erfarenheter. För tjugo år sedan skämdes jag för min kropp, hade svårt att njuta av sex och självkänslan kunde vara bättre. I dag är jag författare och coach med inriktning på sex och relationer och njuter fullt ut av livet. 

Du får tillgång till kursen i ett halvår. Din investering är 599:- (inkl moms)

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer


PS: Vill du också äga dig själv mer? Kolla möjligheterna till coaching och onlinekurser på min hemsida.

Related

veckokrönika 5239347823595331530

Skicka en kommentar Default Comments

  1. INTER-dependency fullt ut liksom! Jag är precis där jag med! Heja heja oss :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Interdependency är ett så vackert och sant ord... och det gäller ju i det stora också. Vi och jordklotet är liksom ett. <3

      Radera
  2. Och jag... vill vara där.
    Är där.... ibland.
    Och emellanåt så orkar jag inte riktigt äga det jag tänker och känner, inte så att jag lägger det på någon annan, men så att jag kanske inte pallar "adressera det som måste tas itu med" liksom.
    Men det kommer det med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall ett bra sätt att träna empowerment för mig. <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item