charlottecronquist

Sexualitet: Måste jag verkligen dansa?




Mannen tittar på mig, hans blick flackar lite.
– Ska vi verkligen börja med att dansa?
– Ja, det ska vi. Tantra handlar om andning, rörelse och ljud.
Han suckar, blundar och långsamt och försiktigt börjar kroppen tvekande röra sig.


Rummet är fyllt av människor, det nästan spritter av förväntan i luften. Där finns nervositet, oro, längtan och en massa andra känslor. Deltagarna tittar på varandra lite försiktigt. Är det dessa personer jag ska gå tantrakurs med? Hur kommer det att gå? Vad kommer vi egentligen att göra?

Jag vet inte hur många gånger jag själv har befunnit mig i ögonblicket eller minuterna innan en kurs eller utbildning startar och flyktinstinkten i mig väcks. Jag tittar runt omkring mig för att finna vänliga ansikten. Jag får en känsla av att alla känner varandra och att jag är alldeles ensam. Sedan öppnas dörren och aktiviteterna börjar. Ofta just dans. Jag kliver in, dansar och träder in som en i gruppen. Efter en liten stund förstår jag att de flesta inte alls känner varandra, utan att de är lika osäkra som jag.

Jag minns första gången jag uppmanades att dansa som en första övning på en kurs. Vi var ett gäng journalister som skulle gå en kurs i kreativitet. Jag kände mig urkorkad. Dansa klockan tio? Dansa nykter? Dansa i dagsljus? Det kändes konstigt... men när jag släppte förlägenheten och rädslan för att andra skulle tycka att jag dansade fult eller konstigt eller i otakt, så var det rätt skönt att röra kroppen i rummet. Och det blev faktiskt lätt att skapa texter efteråt. Dansen bidrog till att släppa kreativiteten friare.

Så när mannen frågar om han behöver dansa, blir det som att möta en spegelbild. Jag ser min egen rädsla i hans blick. Jag känner igen mitt eget ifrågasättande. Men nu har jag så många erfarenheter av att det är skönt att röra kroppen, att det befriar, att jag har lättare att få andra ut på dansbanan en stund.

Så när jag ordnar kursen, som Lekfull tantra, finns dansen med som ett viktigt element. Det blir ett sätt att släppa spänningar i kroppen och att försiktigt möta andra, lekfullt och utan krav. Det blir ett sätt att ta kontakt med andra, först med ögonen och senare med något slags hälsning.

Om det är just en tantrakurs vill jag gärna också illustrera vad närvaro är och ett enkelt sätt är att dansa sig svettig, stanna upp och lägga märke till vad som händer i kropp och sinne precis just nu.

Så ta en dans. Själv eller med någon annan. Dansa fritt och lekfullt. Upplev att det finns plats för dig att vara du. Och tänk att du nu har tagit ett första modigt steg mot att gå en tantrakurs... och kommer du till mina... så lovar jag dig dans.






Nästa tillfälle att vara med är helgen 3-4 mars i Stockholm.
Early bird-pris fram till 1 februari. Du betalar 2250 kr inkl moms.
Här kan du läsa mer och anmäla dig.

Puss och dans på dig.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 169238117540125425

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Haha. Känner igen mig i kommentaren om nödvändigheten att dansa. Numera dansar jag gärna, men mest för mig själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske ska gå kursen och dansa med andra... och möta dig själv på djupet. <3

      Radera
  2. Ha ha ha - jag är en sån där jobbig typ som brukar börja mina föreläsningar med dans! Det sitter väldigt långt inne hos många,men när de väl är uppe och struttar, då finns det ingen som inte ler! Din kurs verkar grymt intressant!!

    //Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tänk Malin, det finns så där 4 platser kvar ;)

      Radera
  3. Att dansa utan mål låter skrämande.Äldre man som försöker träffa en kvinna.Längtar efter närhet smeka en hand i närvaro.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item