charlottecronquist

Tantra: Att ta emot det som ögonblicket bjuder



Känner mig skönt glad efter den första kvällsworkshoppen med Lekfull tantra ever.
Jag valde att förlägga den till Luleå.
Ett par veckor innan anmälde sig två personer.
Sen ingen mer.
Så där var vi, en försommarkväll i Luleå och lekte tantra tillsammans.
Det blev en fin kväll.


Igår fick jag tillfälle att leva som jag lär. Att ta emot ögonblicket. Att förhålla mig till det som är, istället för att tänka på hur jag önskar att de vore.

Naturligtvis hoppades jag på att samla åtminstone ett dussin Luleåbor till Lekfull tantra. Men när det inte blev så, bestämde jag mig för att köra ändå. Jag gjorde det trots att det kostade mer att hyra stället i några timmar, än deltagaravgifter.

Ändå gick jag och hoppades, in i det sista att vi skulle bli fler. Kände mig också mer nervös att göra en workshop med två betalande deltagare än med tio. En del av mig tänker så här: Men vilken grej för dem, att få en så exklusiv workshop, så mycket uppmärksamhet, så stor möjlighet att få testa... och det var i den energin jag och mannen gick till lokalen.

När jag såg deltagarna så gick det som en lättnadens suck genom mitt system. Jag visste direkt att det kommer att bli en fin kväll - och att de var öppna och nyfikna.

Det är verkligen inspirerande för mig att vara med när några personer gör sina första tantriska erfarenheter. Den första övningen jag brukar göra är eye-gazing. Två personer sitter mitt emot varandra och ser varandra i ögonen under fem minuter, i tystnad och lägger märke till vad som händer i det mötet.

Bara tänk dig själv att göra det. Häromdagen mötte jag en kvinna som inte alls tänkte gå en tantrakurs och berättade om den här övningen. Hennes omedelbara reaktion var: ”Det skulle jag aldrig klara”. Alltså, bara tanken att titta någon i ögonen, kan kännas svår för många. Det är många tankar som kan dyka upp kring det. Men när man har gjort den där övningen några gånger kan det kännas som att något smälter i en, och ibland är det som att se djupt in i den andra personen, ibland blir det som att hen förvandlas framför ens ögon.

Som igår, när en av deltagarna såg ett öga förvandlas till ett hjärta. Så oväntat och vackert.

För mig är tantra att ta emot livet i ögonblicket, som det är. Att aktivera sinnena. Att förnimma livet skälva i mig och i andra. Det är något så vackert och skönt med att mötas med närvaro. När hela mitt fokus är riktat mot att uppleva nuet, vad det än erbjuder mig.

Jag är djupt tacksam för den här kvällen. Och jag vill tacka mig själv för att jag valde att köra workshoppen med en så liten grupp. Nästa gång hoppas jag att vi blir fler. Men nu finns ändå ett nytt sätt att närma sig Lekfull tantra – som en 3-4 timmar workshop.

Blir du nyfiken?

Nästa helgkurs sker i Stockholm 22-23 september.

Onlinekursen kan du starta på fem minuter.

Och i min dator finns boken, som snart kommer att finnas på papper. Lite oklart exakt när.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 8723466702064177462

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Härligt!
    Och eye gazing använder jag en hel del i mindfulness....som är för mig så nära tantra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett enkelt- och för somliga utmanande - sätt att uppleva närvaro. <3

      Radera
  2. Vad bra att du körde ändå, kan berika så mycket för egen del trots att det inte blev som man tänkt sig.
    Övningen med att sitta och titta varandra i ögonen med en annan person är jobbig men häftig, jag har testat den men det var länge sedan.... :)

    SvaraRadera
  3. Helt rätt tänker jag, att köra på. Vilken gåva för deltagarna, och vilken lärdom för dig och mannen!
    <3

    SvaraRadera
  4. Va bra att du körde ändå.

    SvaraRadera
  5. Härligt att det blev av. Det blir säkert mer efterhand, eller hur?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item