charlottecronquist

När är en bok färdig?

Preliminär baksida till nya boken Lekfull tantra!

Jag har arbetat med och skrivit böcker under hela detta årtusende.
Och frågan är: När är en bok färdig?
Det enklaste svaret är: När den är tryckt (eller motsvarande).

Att arbeta med en bok är lite som att vara gravid. Embryot växer till ett foster och till slut är det dags att föda. 
Jag minns när jag arbetade med mitt första riktiga bokprojekt - Det som skulle bli boken "Börja tala". Ordfronts förlag visste att jag inte vara en etablerad författare och min redaktör sa något i stil med att "gör så gott du kan och så kan jag titta på din första manusversion, förmodligen återstår det mycket jobb då".
Jag avsatte två månader för att researcha, göra intervjuer och skriva boken. Jag intervjuade en rad "goda talare" som fick berätta om sina talartips, men boken handlade både om att våga ställa sig framför en publik och innehåll också mycket information om hur man kan lägga upp ett tal, med bland annat grundläggande kunskaper i retorik.
När jag hade skrivit första utkastet skickade jag den till tre personer för feedback. Det var ett superbra grepp, för alla tre hade olika synpunkter på mitt manus. Jag tvingades ta egen ställning till deras olika förslag och använde en del av dem. Och när jag skrivit igenom manus ännu en gång skickade jag det till redaktören.
Jag minns ännu hur det kändes att skicka den elektroniskt. Detta var på 1990-talet och jag hade ett långsamt modem och det tog ett par minuter att skicka över manuset. Det hördes liksom ett klickande när sändningen var klar, och det kändes nästan magiskt.
Sedan gick jag och väntade på responsen från redaktören. Självklart var jag nervös. Det dröjde ett tag och så kom svaret: Men boken är ju i praktiken färdig! Det är bara lite småsaker att fixa.
Den feedbacken gjorde mig verkligen, verkligen glad! Ändå återstod en hel del arbete. Småjusteringar i manus, korrekturläsning och en del annat.
Och jag minns när jag fick det första exemplaret. Då var boken verkligen klar! Det kändes så högtidligt att hålla i en bok med mitt namn på framsidan.
Sedan dess har jag skrivit flera böcker och varit redaktör för ett 70-tal böcker. Jag har verkligen varit med i alla steg i processen från embryo till framfödd bok.
Så nu är jag här själv ännu en gång. Jag tittar på förslag till omslag, baksidan, den grafiska formgivningen av inlagan... En helhet växer fram. 
Det är så spännande.
Det är också så att vid ett givet tillfälle måste jag också säga: Nu är den klar. Nu ska jag inte göra fler justeringar av texten. Nu ska jag inte lägga till något eller dra ifrån något.
Strax ska jag läsa korrekturet, för att hitta små fel som kan finnas... och jag vet att nu är den nästan, nästan, nästan färdigt. Lite som att föda ett barn och se håret på barnets huvud när det håller på att tränga ur min kropp.
Jag har ju satt som mål att få 100 förhandsbeställningar av boken, för att få startkapital till bokens tryckning. Jag är nästan i mål, men inte riktigt. Drygt 70 ex är beställda.
Om du vill vara en av dem som får de första böckerna i din hand, kan du också förbeställa. Det är också ett skönt kvitto för mig - då tror du på min bok och på att jag kommer att leverera. 

Du förbeställer enklast genom att swisha minst 200 kr per ex till  1234 76 22 09 och ange din postadress och e-postadress. Vill du betala på annat sätt, ta kontakt med mig. Det går att ordna!

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


PS: Jag har ett lager av "Börja tala" där hemma. Du kan köpa den för superduperpriset 100 kr + porto! 

Related

världen 8388665057970358559

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag gillar ditt mod och blev glad av inlägget då jag håller på att avsluta redigering av min barnbok, och det är svårt att avsluta för att den ska vara "perfekt" så tack igen. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med ditt barnboksprojekt! En bra sak är att låta någon annan läsa, för att få lite distans till texten/bilderna innan boken är klart. Kram

      Radera
  2. Oh vad jag ser fram emot att få hålla mitt ex av boken i min hand - så jag kan bara drömma om hur du längtar!

    Språkfråga från mig angående baksidestexten: heter det "själv vill pröva olika" eller "själv vill prova olika"? Jag blev osäker när jag läste det... Och så fokuserar boken PÅ de delar, eller?!

    Haha - ja, du känner ju mig och vet hur min hjärna funkar, så de där små funderingarna får du på köpet! Ses snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får visst titta lite mer på baksidan, inser jag. Tack för din skarpa blick. Vad gäller just pröva och prova ser jag valet som en smaksak. <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item