charlottecronquist

Veckokrönika: Jag väljer en djärv approach i Lekfull tantra-boken

Omslaget anpassat till Facebooks regler (beskuret )


"Boken är suverän. I en frisk värld skulle den bli en bästsäljare likt Harry Potter”.
Det meddelandet kom i morse, från en ”tacksam man” som redan hunnit läsa ”Lekfull tantra - din väg till att njuta av livet”.
Så oerhört glad jag blir av det. Den första ”recensionen” av boken!


När jag arbetade med manus till Lekfull tantra-boken funderade jag mycket på hur mycket jag skulle hänvisa till auktoriteter eller vetenskap. Jag vet ju att det finns många åsikter om sexualitet i allmänhet och tantra i synnerhet.
Det är lite som att det är ett getingbo av olika synsätt.
Hur skulle jag, som också kallar mig kärlekskrigare, hitta ett sätt att navigera utan att trampa i getingboet?
Efter moget övervägande tog jag ett djärvt beslut. Jag äger - bokstavligen - innehåller i boken, med ett undantag när. Det finns ett viktigt kapitel i boken som handlar om samtycke och jag vill ge Betty Martin, som skapat samtyckeshjulet, rättmätigt erkännande för det.
Hon är alltså den enda person jag nämner i texten - förutom mig själv. Jag bestämde mig alltså för att skriva min syn på tantra och den lekfullhet som jag tycker är livsbejakande och som har fört mig dit jag är i dag. Jag valde helt enkelt att själv vara auktoriteten och skriva en bok om tantra utifrån mina egna erfarenheter.
När jag håller boken i handen känns det fantastiskt. Det är verkligen min bok, med mina enkla teckningar inuti boken och med bilder av mig på omslaget och inuti boken. Det råder ingen som helst tveksamhet om vem som sänder ut budskapet. Jag gömmer mig inte bakom något eller någon.
Jag ser min roll som en dörröppnare till en större värld, med möjligheter till djupa, snabba, långsamma, innerliga, intima, livsförändrande, ögonblickliga upplevelser och erfarenheter. En värld där njutning har en given plats, där livet också kan levas och avnjutas i nuet och där det - bara andetag bort - är möjligt att få andliga upplevelser, där jag ibland kan förnimma att jag befinner mig i andra universum. En värld där leken och förundran får plats. En värld där det går att upptäcka livet igen och igen i varje stund. En värld där kärleken har en given och stor plats. En värld där det är helt normalt att vara sig själv fullt ut, inifrån och ut och där den sexuella kraftens roll erkänns.
Jag vill också bjuda in så många människor till insikter om att sex kan vara mer än in och ut, mer än snabba sprut, mer än att nå i mål, mer än att avla barn, mer än ett tidsfördriv. Jag vill visa att en aspekt av sexualiteten som det sällan talas om är den energi kroppen fylls med när åtrån och lusten är där, när det är som hela världen skälver inuti mig, när jag upptäcker att kroppen - ja hela jag - kan bli orgasmisk av en kram, av innerlig ögonkontakt eller av en smekning som sker utan att beröra min fysiska kropp. 
Jag vill vara medskapare till en värld mer mer intimitet, där vi ser och lyssnar på varandra, där vi värnar om varandra, där vi kan omsluta våra medmänniskor med kärlek, där vi känner oss trygga i oss själva och kan bygga relationer till varandra som bygger på att vi törs tala utifrån våra hjärtan och visa vår sårbarhet. 
Allt detta har jag erfarenhet av och jag lär mig mer för varje ögonblick jag vandrar här. Jag längtar efter att lära ännu mer, känna ännu mer av min kraft, njuta ännu mer, bjuda in fler till kärlekskrigarens värld och minska rädslan som ligger och lurar i vrårna.

Blir du nyfiken på hur jag talar mer på djupet om min syn på tantra, den där enkelhet, lätthet, intimitet och lekfullhet är ledord? Vill du träna på att uppleva ögonblicket och bli mer medveten om vad som sker med dig och i dig? Då rekommenderar jag dig varmt att läsa boken.

Enklast köper du den genom att swisha 270 kr till 1234 76 22 09 och ange din postadress - självklart signerar jag boken när du beställer direkt från mig. 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

veckokrönika 9070253170034469848

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Härligt statement min vän - du ÄR auktoriteten här! Mitt ex kom i brevlådan i veckan och snart ska jag plocka upp den och läsa. Ser fram emot det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. DEt ska bli spännande att se om du noterar utvecklingen av boken sedan du läste manus. <3

      Radera
  2. Det är viktigt med samtycke, att båda eller alla är med på leken och det som sker. Det är viktigt med ”uppvärmningen” och att inte gå längre än vad som uppskattas. Men det jag har läst om är att en del , oftast kvinnor blir besvikna när partnern avslutar och lägger sig på sidan och somnar innan en tillfredsställande nivå av njutning har uppnåtts. Det är väl också en brist på samtycke?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item